Comunicació i projecció

L’acció comunicativa i de màrqueting durant el curs 2020-2021 ha continuat condicionada per la pandèmia per la COVID-19:  les accions de comunicació interna adreçades a la comunitat universitat va esdevenir una prioritat, en el marc de la campanya Una UPC protegida. El compromís de tothom i a l’entorn del portal COVID-19. Durant aquest curs s'han consolidat nous canals de comunicació, entre els quals cal destacar l'app UPC Estudiants, i l'edició de continguts audiovisuals per reforçar les comunicacions internes i externes.

Més informació de qualitat

La necessitat d’informació en un entorn de crisi es va posar també de manifest en les 18.789 consultes informatives que va rebre la Universitat a través del correu electrònic i el telèfon, la major part sobre graus i màster. S'ha detectat també una consolidació de Whatsapp com a nou canal d'informació, especialment en campanyes estratègiques, com la de la Matrícula UPC. Internament, es van enviar 12 butlletins informatius al PDI i al PASFil Directe, sobre l'actualitat de la institució, i altres 10 edicions del butlletí mensual als estudiants, Ep! que conté informació especialment dissenyada per a aquest col·lectiu.

Nou llenguatges per a la divulgació i nous temes per a la comunicació mediàtica

Les restriccions de la presencialitat en les activitats docents estan  consolidant un nou llenguatge de la divulgació i la presència continua de nous referents científics de la Universitat per a les campanyes mediàtiques. L’evolució de la pandèmia i el desenvolupament de tecnologia per lluitar contra la malaltia van continuar focalitzant una part important dels interessos dels mitjans de comunicació (es van atendre 431 peticions periodístiques), i es van realitzar 161 campanyes mediàtiques, que van tenir un resultat als mitjans de 19.462 impactes, dels quals 4.787 van ser en mitjans escrits, 13.335 en mitjans en línia, 566 en mitjans audiovisuals i 774 a la ràdio.

La comunicació corporativa en les xarxes socials

Als comptes institucionals, en acabar el curs, es comptabilitzaven 32.844 seguidors i seguidores a Twitter (1.215 tuits); 13.683 seguidors i seguidores a Facebook (336 publicacions), 12.190 a Instagram (655 publicacions), 1.980 a Youtube (277 vídeos publicats) i 673 seguidors a Telegram (150 publicacions).

Màrqueting dels estudis

Per segon any consecutiu, es va reorientar el marqueting dels estudis a noves estratègies digitals. La suspensió de la totalitat de les fires i certàmens de promoció dels estudis, així com de les tradicionals jornades de portes obertes, va obligar a reformular les accions en format virtual. En total, la UPC va organitzar 114 jornades de portes obertes virtuals per presentar l’oferta de grau (11.161 assistents) i 89 de màster, amb 3.637 assistents. Les accions de màrqueting es van emmarcar en una campanya publicitària en què es van invertir 125.000 euros. La campanya girava a l'entorn de la pregunta 'Vols estudiar a la UPC?'.

En total, les accions de promoció del grau van impactar sobre 16.587 persones, mentre que les accions de promoció de màster es van adreçar directament a 3.753 persones.

Entre els continguts digitals de suport a la promoció dels estudis, cal destacar la producció aquest curs dels clips promocionals de tots els graus universitaris que imparteix la UPC. També en destaca la producció de la sèrie Enter a la UPC, una col·lecció audiovisual en forma de converses d'orientació al potencial estudiantat protagonitzada per professorat de la Universitat.

Foment de les vocacions STEAM

Entre les activitats organitzades destaca l'impacte als centres educatius del Catàleg de conferències de divulgació científico-tecnològica, enguany impartides només en format virtual per professorat i personal investigador. En total, 9.335 estudiants han assistit a 269 conferències.

El programa Aquí STEAM UPC, que té com objectiu atraure el talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria en l’alumnat d’entre 9 i 14 anys, ha impactat en un total de 830 nens i nenes de 17 escoles i centres de secundària públics de tota Catalunya.

El curs 2020-21, la UPC disposava de 200 membres de la comunitat universitària participant en el programa Enllaça UPC, que connecta els centres de secundària amb la institució a través de persones interessades en aspectes que van des de la promoció dels estudis a la canalització d'activitats de divulgació.

Disseny i marca

En l'àmbit de la projecció de la marca UPC, s'han gestionat 110 consultes internes sobre l'aplicació de la marca institucional i s'han creat de noves, com ara la de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB), així com recursos gràfics com el de l'IDEAI, l'Intelligent Data Science and Artificial Intelligence. La marca oficial del 50 aniversari ha continuat viva en la comunicació corporativa de la Universitat.

Durant el curs, s'han venut 15.900 productes del catàleg institucional de marxandatge corporatiu