Unite! i la UPC se sumen a la Nit Europea dels Investigadors: Ètica i credibilitat en la ciència i la tecnologia

En la sessió organitzada per Unite! i adreçada a tots els estudiants actuals i futurs, hi participaran des de la UPC l’investigador Cecilio Angulo i la doctoranda Milica Zivanic, representant de l'estudianat a l’aliança.

16/09/2024

La Nit Europea dels Investigadors és un esdeveniment públic a escala europea que mostra la diversitat de la ciència i el seu impacte en la vida quotidiana dels ciutadans d'una manera divertida i inspiradora. L’edició d’enguany tindrà lloc el divendres 27 de setembre en 25 països. El seminari web de l’aliança Unite!, a la qual pertany la Universitat Politècnica de Catalunya -BarcelonaTech (UPC), es farà el mateix dia 27 de 10 a 12 hores, i comptarà amb la participació de l’investigador de la UPC Cecilio Angulo i la doctoranda Milica Zivanic, representant dels estudiants de l’aliança, que moderarà la sessió. Per a ella "aquest esdeveniment és una excel·lent oportunitat perquè els estudiants siguin curiosos, es facin preguntes i es comprometin amb la ciència. Aquest any, el focus se centra en la IA. L'impacte i el potencial de la intel·ligència artificial (IA) és innegable, però encara hi ha moltes preguntes que hem de respondre. Tot i la seva complexitat, és important que no ens desviem d'ella, sinó que acceptem el repte i el canvi, explorem el seu potencial i abordem qüestions difícils. Al cap i a la fi, la curiositat, l'aprenentatge i el pensament crític és com avancem en ciència."

L'esdeveniment està adreçat a estudiants de secundària (15-18 anys) i futurs estudiants de les nou ciutats i regions de Unite!. Tanmateix, qualsevol persona interessada és benvinguda a unir-se. La iniciativa vol acostar la investigació i els investigadors al públic, promoure projectes d'investigació excel·lents arreu d'Europa i més enllà, augmentar l'interès dels joves per la ciència i la recerca i mostrar l'impacte del treball dels investigadors en la vida diària de les persones.

En la sessió organitzada per Unite! es presentarà breument s l'aliança i la seva oferta per a futurs estudiants. També es mostrarà que el treball d’investigador és interessant, emocionant, sorprenent i ofereix l'oportunitat de treballar amb col·legues de tot el món. També s’explicaran alguns elements i reflexions sobre ètica i credibilitat en la ciència i la tecnologia, que són crucials per a l'avenç del coneixement, la confiança en la investigació i l'aplicació responsable dels descobriments científics. Aquests principis asseguren que els avenços científics i tecnològics es duen a terme i es comuniquen de manera justa, transparent i beneficiosa per a la societat. Per a Cecilio Angulo, que participarà amb la xerrada AI-Robotics: Trustworthiness, Trustiness, Truthiness, and Failing Democracy, "a mesura que es difonen la desinformació, els deepfakes i les veritats a mig fer, és cada vegada més difícil distingir el que és real del que és fals. Això fa que les persones perdin confiança en les notícies i la informació, la qual cosa afebleix la democràcia en crear confusió i dubtes sobre què creure. La IA juga un paper clau en aquest problema: pot tant difondre informació falsa com ajudar a combatre-la. Per això, és important promoure l'educació mediàtica i ensenyar a les persones a pensar críticament perquè puguin manejar tant la informació real com la manipulada".

Agenda de la sessió: