Unite! treballa en el desenvolupament de flotes de robots mòbils robustos i àgils en entorns adversos

El projecte, que ha rebut finançament a través del Unite! Seed Fund, compta amb la participació de l’investigador Jordi Sanchez Riera de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI-UPC)

08/10/2024

El projecte consisteix en activitats de planificació i desenvolupament que conduiran a la creació d'un entorn de recerca sostenible i durador, capaç de construir un consorci ampli que lideri la recerca en el desplegament de flotes de robots fiables en condicions desafiants. Això contribuirà a l'avanç de sectors com la silvicultura, la mineria i les operacions de cerca i rescat (SAR), que requereixen robots amb resiliència, agilitat i capacitat d'adaptació, generant un impacte positiu en aquests àmbits. El projecte, liderat per la Universitat d’Aalto (Finlàndia) compta, amb investigadors de la UPC, de la Universitat de Wroclaw (Polònia), i de Graz (Àustria) i ha estat finançat pel fons llavor de l’aliança, Unite! Seed Fund.

Tot i que s'ha observat un augment significatiu en l'ús de robots en entorns previsibles per a tasques repetitives, la manca de robots operant en entorns adversos és un problema urgent que necessita atenció. I aquest és el focus del projecte de Unite!.

Un dels principals objectius de la robòtica és eliminar la necessitat d'intervenció humana en tasques tedioses, repetitives, feixugues i perilloses. Recentment, s'ha avançat considerablement en el desplegament d'unitats robòtiques individuals i col·laboratives en àmbits com la intralogística, la fabricació i l'agricultura, on han estat essencials per ajudar els treballadors en tasques especialment difícils com la selecció, paletització o transport.

Tanmateix, l'ús de màquines autònomes dissenyades per afrontar tasques en entorns severs com la mineria, la silvicultura i les operacions de cerca i rescat (SAR) continua sent limitat. La majoria de les solucions existents en aquests contextos o bé operen sota supervisió humana o són teleoperades. Per tant, en aquest projecte, l’objectiu és discernir les raons d'aquestes limitacions i desenvolupar un pla de recerca i educació per abordar-les.

Per al coordinador del projecte, el professor de la Universitat d’Aalto Tomasz Kucner, “Unite! ha jugat un paper clau en facilitar els esforços per construir el consorci, cosa que ens permet reunir un grup divers de socis essencials per a un consorci europeu prometedor. El suport de Unite! va més enllà del finançament, ja que crea oportunitats significatives de creació de xarxes. Gràcies a aquests esforços combinats, hem pogut establir connexions ràpides entre entorns de recerca amb objectius comuns i experiència complementària".

L'equip

• Tomasz Piotr Kucner és professor ajudant al Departament d'Enginyeria Elèctrica i Automatització de la Universitat d'Aalto. La seva recerca se centra en el funcionament robust de robots mòbils en entorns compartits desafiants, tant de forma individual com en flotes.
  • Jordi Sánchez Riera és investigador associat a l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI-UPC). Com a membre del grup de Percepció i Manipulació, el seu treball se centra a avançar les capacitats de percepció, aprenentatge i planificació dels robots.
  • Janusz Jakubiak és professor ajudant al Departament de Cibernètica i Robòtica de la Universitat de Ciència i Tecnologia de Wrocław. La seva recerca està enfocada en els algorismes de planificació de moviment i control de robots mòbils i grups de robots mòbils.
  • Gerald Steinbauer-Wagner és professor associat i cap del grup de Sistemes Intel·ligents Autònoms (AIS) a la Universitat Tecnològica de Graz. Els seus camps de recerca inclouen la presa de decisions i estructures d'execució, la planificació d'accions en diverses formes, el monitoratge i diagnosi dels components i comportaments del sistema, la navegació robòtica en entorns interiors i exteriors, i la interacció humà-robot explicable i fiable.

Professor ajudant Tomasz Piotr Kucner.