Unite! ofereix 12 places de Doctorat en l’àmbit de l’Energia

Dins el projecte Unite! Energy coordinat per la UPC. El termini de presentació de sol·licituds és el 6 de juny de 2024 i la convocatòria de places DC6 i DC7 es tanca el 31 de maig.

29/05/2024

La Xarxa Internacional de Doctorat Unite!Energy, que investiga l'ús de l'hidrogen per a l'emmagatzematge d'energia química, ha obert la convocatòria per a 12 places de Doctorat del MSCA Energy. El termini de presentació de sol·licituds és el 6 de juny de 2024 (la convocatòria de places DC6 i DC7 tanca el 31 de maig).

La xarxa, nascuda dins de l’aliança Unite! està coordinada des de la Universitat Politècnica de Catalunya-BarcelonaTech (UPC), per l’investigador de la UPC, Ignasi Casanova. El projecte reuneix universitats, corporacions i institucions europees en un esforç per aprofitar l'hidrogen com a mitjà d'emmagatzematge d'energia química, produït a través de mètodes d'electròlisi i fotoelectròlisi d'avantguarda. Aquest esforç transformador busca reduir els costos de manera generalitzada, des de la producció fins a l'emmagatzematge i la utilització, al mateix temps que es maximitza l'eficiència mediambiental. Més enllà dels avenços tecnològics, Unite! Energy aspira a nodrir una nova generació d'investigadors emprenedors, fomentant la integració de l'hidrogen en el sector energètic a través de l'excel·lència interdisciplinària. La xarxa està sent finançada per la UE durant quatre anys amb prop de 3,2 milions d'euros.

Un problema fonamental de la transició energètica és que la demanda i la producció d'energies renovables no coincideixen prou, ni en temps ni ubicació. L'electricitat pot generar-se de manera respectuosa amb el medi ambient, per exemple, mitjançant la conversió d'energia eòlica, hidràulica o solar. No obstant això, l'energia elèctrica generada d'aquesta manera no sol ser necessària in situ. A més, l'energia ha d'estar disponible quan sigui necessària, de manera fiable i independentment de factors externs. Per tant, és essencial emmagatzemar energia, transportar-la i després tornar a alliberar-la en altres llocs. L'hidrogen és un mitjà d'emmagatzematge d'aquest tipus. Amb l'ajuda de l'electricitat, l'aigua es pot dividir en hidrogen i oxigen per electròlisi. Si l'electricitat per a l'electròlisi prové d'energies renovables, això es coneix com a hidrogen "verd". Ara es pot emmagatzemar i distribuir l'hidrogen obtingut d'aquesta manera. En el procés invers, per exemple, en una pila de combustible, es permet que l'hidrogen emmagatzemat reaccioni amb l'oxigen per tal de convertir l'energia emmagatzemada en l'hidrogen de nou en electricitat.

Recerca en tàndem
El projecte està coordinat per la Universitat Politècnica de Catalunya i els socis de Unite!: TU Darmstadt, Politechnika Wroc!awska, Politecnico di Torino i  Universitat d'Aalto, Institut Polytechnique de Grenoble, KTH Royal Institute of Technology i TU Graz.També participen en el projecte altres socis de la indústria com la Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg i institucions de recerca no universitàries. Al final, els doctorands rebran un doctorat cotutela, és a dir, un doctorat conjunt de dues universitats.

Més informació

Per presentar les candidatures, cal seguir el procés descrit en cada oferta, publicada a EURAXESS:

Per obtenir informació específica sobre cada oferta, cal adreçar-se a: unite.energy@upc.edu