La UPC lidera sis nous projectes de recerca, docència i estudiantat amb finançament del fons llavor Unite! Seed Fund

En la segona ronda de finançament Unite! ha donat suport a un total de 20 projectes. La UPC participa directament en 11 d’ells, i en 5 n’és líder de la proposta.

04/07/2024

L’aliança Unite!, de la qual forma part la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), ha donat suport través del fons llavor Unite! Seed Fund a cinc projectes impulsats per la comunitat UPC en la segona ronda de finançament per a projectes d’estudiantat, recerca i docència. La segona ronda de finançament ha repartit  300.000 euros entre els projectes de Docència (Teaching and Learning); altres 300.000 entre els projectes de Recerca (Research and PhD) i 100.000 per als projectes presentats per l’estudiantat.

La comunitat UPC participarà directament en 11 de les 20 propostes aprovades i en sis d’elles exercirà com a líder del projecte:

• RubNatCEll. Coordinat pel professor Nicolas Candau i el tècnic Germàn Lara,  té com a objectiu preparar compostos que continguin nanocristalls de goma natural (NR) i cel·lulosa (CNC) que millorin el rendiment mecànic a llarg termini dels pneumàtics i tot reduint emissions i residus. En el projecte participen investigadors de TU Darmstadt, Polito i Grenoble INP-UGA.

• Ciutats en temps de sequera o abundància: Un Inventari d'Arquitectures, Infraestructures,i Paisatges per a la Remediació de l'Impacte Climàtic. Coordinat pels professors Eulàlia Gómez-Escola, Pau Villalonga i Marina Cervera, el projecte pretén establir una xarxa forta amb altres dues escoles europees d'Arquitectura, Urbanisme i Paisatge: Aalto University (Finlàndia) i Universitat de Lisboa (Portugal) per desenvolupar treballs preparatoris per al disseny d'un curs conjunt. El curs involucrarà estudiants de grau, màster i doctorat per afrontar els futurs reptes del disseny  i estudiar solucions per mitigar els efectes de la gravetat climàtica. Tres laboratoris urbans serviran d'observatoris.

• Effectively enhancing teaching and learning of “Fluid Power and Systems” in Higher Education. Liderat pels professors Pedro Javier Gámez i Miquel Torrent, el projecte té a objectiu continuar i ampliar el projecte exploratori (que ja va rebre finançament en la primera ronda del Unite! SeedFund) per desenvolupar ofertes accessibles orientades a aplicacions, classes semipresencials, virtuals tallers i laboratoris de demostració personalitzats, integrant mètodes qualitatius i experiències  centrats en  l'ensenyament de la potència i els sistemes de fluids. A més de la UPC, hi participen docents d'Aalto University (Finlàndia), TUDa (Alemanya) i Wroclaw Tech (Polònia).

• MineXR: Construcció de mines XR obertes per a una educació minera segura i millorada. Coordinat pel professor Marc Vallbé i Juan José Puente la proposta se centra en el desenvolupament de la Realitat Estesa (XR) en entorns miners per a estudiants que cursen graus i màsters en enginyeria de les mines com a enfocament complementari a l'aprenentatge de la seguretat. L’objectiu és construir un prototip d'un innovador conjunt d'eines obert compartit per avançar en la formació d'enginyeria minera les escoles, i proporcionar als alumnes un entorn segur i immersiu per a dur a terme pràctiques entrenaments i experiments, potenciant així la seva experiència d'aprenentatge i millorant-la preparació per als reptes del món real en la indústria minera. Hi participen altres docents de la Wroclaw University (Polònia), Polito (Itàlia), i la Khmelnytskyi National University (Ucraïna), com a “associated partner”.

• TEDxUnite!. Coordinat pels estudiants de SURE UPC (Students in Unite! for Representation and Empowement) i Encar Mulero, PTGAS, el projecte té com a objectiu organitzar  un TED TALK amb ponents, converses motivadores i noves connexions coincidint amb el XI Unite! Dialogue que tindrà lloc a la UPC el mes de febrer vinent. Les xerrades presentades per membres de totes les comunitats Unite! se centraran en temes importants relacionats amb l'enginyeria i tecnologia (sostenibilitat, innovació, igualtat en STEM...). En el projecte hi participen estudiants de Wroclaw University (Polònia), Polito (Itàlia), Tu Darmstadt (Alemanya), KTH (Suècia), TU Graz (Aústria), Grenoble INP-UGA(França) i Aalto (Finlàndia).

• Cors Units (UCI). Coordinat per la Coral UPC Terrassa i en col·laboració amb el Choir PolEtnico de Polito (Itàlia), l'UCI és una iniciativa intercultural que té com a objectiu crear una experiència de cant compartida i crear un cor mixt d'estudiants, professors i personal. El programa inclou intercanvi mutu d'universitats, i  actuacions de carrer i gires per la ciutat a Torí i Terrassa.

Unite! ha llençat una convocatòria especial del seu fons llavor, la tercera convocatòria del Unite! Seed Fund for Teaching & Learning, després del nombre significatiu de propostes presentades a les anteriors crides. La convocatòria està oberta fins al 26 de juliol.
Aquesta convocatòria especial està pensada per crear formats d'ensenyament conjunts i col·laboratius, especialment mòduls d'intercanvi per a Màster en les àrees d'expertesa de l'aliança: Ciutats sostenibles i aigua (incl. Ciutats resilients i Canvi Climàtic); Biologia de l'Enginyeria (incl. Biotecnologia); Espai; Ciberseguretat; Intel·ligència artificial; Indústria 4.0; Energia i Emprenedoria
ha obert recentment una ronda especial de finançament.