Escola d’Estiu sobre la seguretat de les infraestructures subterrànies de transport

El programa tindrà lloc al setembre i s’adreça a l’estudiantat de grau de les universitats que formen part de l’aliança. Les inscripcions estan obertes fins al 31 d'agost

11/06/2024

Unite! l’aliança a la qual pertany la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC) ha presentat la seva Escola d’Estiu sobre Seguretat de les infraestructures subterrànies de transport. El curs, promogut per les universitats TU Darmstadt, TU Graz, Politecnico di Torino i Wroclaw Tech, amb àmplia experiència en automoció, energia i enginyeria civil, així com en seguretat del transport, tindrà lloc de manera presencial del 12 al 27 de setembre de 2024.

La formació, que ha rebut suport del Unite! Seed Fund,  té com a objectiu omplir el buit d'iniciatives d'aprenentatge sobre el transport subterrani dins de l'educació superior europea i oferir una escola d'estiu adreçada a estudiants de grau de les nou universitats Unite!, centrada en la seguretat de la infraestructura de transport subterrani.

El curs es farà presencialment a Darmstadt (Alemanya) i a Wroclaw (Polònia) on està prevista una visita a un túnel en construcció. Els primers dies de l'escola d'estiu tindran lloc virtualment, durant els quals tindran lloc conferències i es compartirà informació inicial sobre el treball del projecte.

Per a Patrick Noone, assistent d'investigació al Departament d'Enginyeria Mecànica de TU Darmstadt, “l'escola d'estiu ofereix una excel·lent oportunitat per a la formació en l'apassionant i molt rellevant camp dels sistemes alternatius de propulsió de vehicles i les precaucions de seguretat en el trànsit rodat. A través del treball de projectes internacionals i interdisciplinaris, els estudiants no només podran desenvolupar-se professionalment sinó també personalment, conèixer gent nova i divertir-se!.”

La infraestructura de transport és la columna vertebral de l'economia europea. Per tant, s'ha de garantir la seguretat de la infraestructura per aconseguir una alta disponibilitat. Per aquest motiu, s'ha fet un enorme esforç per proporcionar túnels segurs, aparcaments, etc.  La infraestructura de transport subterrani representa un cas especial en aquest context, ja que un espai confinat sempre planteja reptes especials. Un incendi en un lloc així representa un escenari amb conseqüències potencialment greus per als humans i la mateixa infraestructura. Per prevenir o mitigar conseqüències greus, la ciència, la indústria i les administracions han de trobar solucions per minimitzar el risc i proporcionar una infraestructura de transport segura. A més, el sector del transport està experimentant canvis importants en termes de fonts d'energia. En particular, el transport per carretera encara es basa en combustibles fòssils, però s'estan introduint en el mercat tecnologies alternatives com els vehicles elèctrics en bateria (BEV) i els vehicles impulsats per hidrogen. Això planteja nous reptes en termes de seguretat viària.