L'equip Icaria Sailing Team, de l'FNB, guanya la regata RC Sailing Barcelona

Membres d'Icaria Sailing Team, guanyadors de la regata. Imatge de Thomas Williams
Descarregar

Un dels participants, dirigint l'embarcació per radiocontrol remot
Descarregar

Les embarcacions es dirigeixen per radiocontrol remot

Estudiants de l'FNB (en primer pla) i de l'ETSETB (al fons) preparant l'acabament dels cascos dels seus minivelers
Descarregar

Participants de la regata RC Sailing Barcelona.

Participants de la regata RC Sailing Barcelona. Imatge de Thomas Williams

L'equip Icaria Sailing Team de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) ha aconseguit la victòria a la regata RC Sailing Barcelona. Una quaratena d'estudiants de grau d'aquest centre i de l'Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Tècnica Industrial de Barcelona (ETSEIB) han posat a prova les seves embarcacions a la regata universitària de mini velers guiats per radiocontrol, el 26 de maig, al Port de Barcelona.

29/05/2024

Vuit equips d’estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) han participat en l’RC Sailing Barcelona 2024, una competició interuniversitària, adreçada a estudiants de tercer i quart curs de grau de diverses enginyeries i orientada a conceptualitzar, dissenyar i construir un veler radiocontrol en quatre mesos.

El propòsit de l’RC Sailing Barcelona 2024, impulsada per la Fundació Barcelona Capital Nàutica, és promoure les tecnologies innovadores de la navegació, donar conèixer el sector nàutic i l’esport de vela i estimular la capacitat de disseny de prototips amb els coneixements que l’estudiantat adquireix durant els estudis de grau i les setmanes de formació específica que s’ofereixen en el marc de la iniciativa, vinculada també a la celebració de la Copa Amèrica (America’s Cup) de vela.

La regata del 26 de maig, que ha tingut lloc al Port de Barcelona, ha comptat amb la participació d’uns 60 estudiants, distribuïts en 12 equips, que han competit amb les embarcacions que han construït durant els quatre darrers mesos. En el cas de la UPC, dels 41 estudiants participants, 27 són de l’FNB, distribuïts als equips Galatea Mediterrània, Icaria Sailing Team, Pequod, Sailtime i Wawerides. Els 14 restants són de l’ETSEIB i formen els equips Haddocks, Neptunos’s warriors i Tutto a Posto. A més de competir entre ells, ho han fet amb equips de l’Institut de Nàutica de Barcelona (INB), de l’Institut Químic de Sarrià (IQS) i de la Universitat de Glasgow. Icaria Sailing Team, l’equip del mini veler guanyador d'aquesta regata, opta a viure una America’s Cup Experience i a conèixer de primera mà la que es considera la competició esportiva més important del món després dels Jocs Olímpics o els Mundials de futbol.

Els equips participants tornaran a navegar el mes d'octubre que ve al Port de Barcelona, en el marc de la celebració de la Copa Amèrica.

Potenciar el talent jove en la competició nàutica
Potenciar el talent dels joves participants en un projecte competitiu dins del món de la nàutica és un dels objectius de l’RC Barcelona Challenge. Per aconseguir-ho, es proporciona a cada equip 500 euros i sessions a tallers, a seminaris i proves de validació, fent un acompanyament en cada fase durant els quatre mesos del projecte.

Els equips han de saber aplicar innovacions i criteris de sostenibilitat en els dissenys dels seus prototips, que han de ser mini velers amb pes inferior als 6 kg, d’un metre d’eslora i amb un pal de màxim 160 centímetres.

Altres requisits per a aquesta edició són que les embarcacions siguin propulsades exclusivament per l'acció del vent i amb capacitat de govern a distància, sense limitació d'electrònica (mètodes de control, nombre de canals, etc.). L'embarcació haurà de disposar d'una autonomia d'una hora i, entre altres condicionants, haurà de romandre 20 segons completament invertida i redreçar-se de manera que recuperi la posició de navegació.

Abans de la regata, els estudiants Hugo del Río i Gerard Fernández van explicar com plantejaven la cursa: