La UPC, líder a l’Estat en Recerca i Innovació segons l’U-Ranking 2024

La nova edició de l’U-Ranking posiciona la UPC al capdavant de les universitats de l’Estat en rendiment en recerca i innovació. També se situa com a segona universitat a Espanya en docència i en la classificació global.

06/06/2024

El 6 de juny s’ha publicat l'edició 2024 d'U-Ranking, una iniciativa conjunta de l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE) i la Fundació BBVA. Aquesta edició analitza 70 universitats del sistema universitari espanyol a partir de 20 indicadors, agrupats en dues grans dimensions –docència, i recerca i innovació– que, al seu torn, s'estructuren en quatre grans àmbits d’anàlisi: recursos, producció, qualitat i internacionalització. L’U-Ranking publica dos tipus de classificacions: l’U-Ranking, que ordena les universitats pel seu rendiment, i l'U-Ranking Volum, que ho fa partir de valors de grandària.

A l'edició 2024, la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) es posiciona, a l’U-Ranking, en les primeres posicions entre les universitats del sistema universitari espanyol, destacant en la dimensió de recerca i innovació, que se situa com a líder a l’Estat. Una primera posició que comparteix amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

La UPC també se situa com a segona universitat de l’Estat en docència i en rànquing global. En docència, comparteix posició amb altres set universitats, mentre que en el rànquing global la comparteix amb la UPF i la Politècnica de Madrid (UPM).

Quant al rànquing de Volum (U-Ranking-Volum), a escala global, la UPC puja dues posicions i se situa en el 8è lloc de l’Estat; també escala una posició en la dimensió de docència, situant-se com a 7a d’Espanya; i en la dimensió de recerca i innovació, se situa en el 8è lloc.

Per sobre de la mitjana estatal
A més d’aquestes classificacions, els editors publiquen anualment l'informe 'U-Ranking. Indicadores sintéticos de la universidades españolas' així com diferents fitxes amb els resultats de les institucions per cada indicador analitzat.

Pel que fa als indicadors de la UPC, destaca novament en la dimensió de Recerca i Innovació, en què obté valors de rendiment superiors a la mitjana estatal en tots els indicadors analitzats. Destaca molt especialment en fons d'investigació europeus respecte al PDI Doctor, en contractes de personal de recerca respecte al pressupost i en el percentatge de publicacions en el primer quartil. En aquests tres casos la UPC obté la màxima puntuació: 100 sobre 100. En la dimensió de docència, la UPC obté els millors resultats en la ràtio de pressupost per alumne a temps complet, amb 93 punts.

Com en edicions anteriors del rànquing, la diferència de posicions de la UPC entre el rànquing de rendiment i el rànquing de volum, a favor del primer, mostra que els resultats de la institució són superiors als que li correspondrien per la seva grandària. Aquesta relació queda representada en l’informe exhaustiu de resultats que publica l’U-Ranking i en què figura un gràfic que compara la posició de les institucions en ambdues classificacions.

U-Ranking vs U-Ranking-Volum de les universitats espanyoles, 2024. Font: Extreta de Pérez i Aldás, 2024, 'Indicadores sintéticos de la universidades españolas', gràfica 4.1, p. 47.

El web del rànquing ofereix també una funcionalitat, que anomenen ‘Escull universitat’, que permet obtenir llistes pel que fa a branques i titulacions de grau. Si es manté la ponderació proposada per defecte pels editors, que és la mateixa que utilitzen per al rànquing (56% a docència i 44% a recerca i innovació), diverses titulacions de grau de la UPC ocupen el primer rang de tot l’Estat en les seves respectives branques, o bé en solitari, o bé compartint aquesta posició amb titulacions d’altres universitats.