Les universitats catalanes reclamen una coordinació més efectiva amb les polítiques de salut i més recursos per millorar la salut mental de les persones joves

Un estudiant i tres estudiantes junts i somrients al voltant d'una taula

Imatge de Brooke Cagle. Unsplash

Davant l'increment de trastorns d'ansietat i depressió entre les persones joves, les universitats catalanes reclamen coordinació, més recursos i adoptar noves mesures de suport que fomentin un entorn més saludable als campus. Això es posarà de manifest en la VI Jornada Biennal de la Xarxa Catalana d'Universitats Saludables, que tindrà lloc el pròxim 3 de juliol a la UPC.

01/07/2024

El 42% dels estudiants universitaris a Catalunya mostra símptomes d'ansietat, el 46% mostra símptomes de depressió i un 5,1% dels estudiants mostren conductes suïcides. Així mateix, el 24% dels estudiants presenta símptomes de trastorns de la conducta alimentària, mentre que el 34% mostra símptomes de TDAH. Aquests són alguns resultats de l’enquesta de salut mental feta als estudiants, el personal tècnic i de gestió, administració i serveis i el personal docent i investigador de les universitats catalanes, i que es tractarà durant la VI Jornada Biennal de la Xarxa Catalana d'Universitats Saludables, el 3 de juliol, a la Sala d’actes de l’edifici Vèrtex de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), a la plaça Eusebi Güell, 6. Barcelona, organitzada per la Xarxa Catalana d'Universitats Saludables (US.cat).

L’estudi, fet a partir dels resultats de l’enquesta, revela dades sobre l'increment de trastorns d'ansietat i depressió entre els col·lectius universitaris, així com l'impacte de la pandèmia de COVID-19 en el benestar emocional. El col·lectiu de l’estudiantat és el que presenta percentatges més elevats de malestar emocional i símptomes psicopatològics que poden interferir amb el funcionament diari, segons conclou l’estudi. I subratlla la necessitat d'adoptar noves mesures i invertir més recursos per fomentar un entorn més saludable i de suport a les universitats.

L’enquesta s’ha impulsat des del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i de manera coordinada amb les 12 universitats de Catalunya.

La VI Jornada Biennal de la Xarxa Catalana d'Universitats Saludables, que se centrarà en el benestar emocional i la salut mental, serà inaugurada per Josefina Antonijuan, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC; Albert Giménez, sotsdirector general de Promoció de la Salut de l'Agència Salut Pública de Catalunya, i en la cloenda participarà la directora del Pacte Nacional de Salut Menta, Magda Casamitjana. Organitzada en col·laboració amb l'Obra Social Sant Joan de Déu, aquesta trobada reunirà experts, acadèmics i estudiants per debatre i compartir experiències sobre la promoció de la salut mental a les universitats, del benestar emocional i la salut mental.

Els temes clau que s'abordaran inclouen aspectes com ara el benestar digital, els futurs positius per als joves, l’apoderament i la resiliència, solucions d’acompanyament innovadores i col·laboratives, l’art i la salut mental, així com les desigualtats i els malestars emocionals, les addiccions, la prevenció del suïcidi i l’ecoansietat, entre altres (vegeu programa).

La jornada no només busca sensibilitzar sobre la importància del benestar emocional, sinó també de catalitzar un canvi significatiu en les polítiques i pràctiques de les universitats per garantir un entorn acadèmic més saludable. En aquest context, les universitats catalanes reclamen als governs invertir més recursos en aquest àmbit.

La Xarxa dʼUniversitats Saludables de Catalunya (US.cat) està formada per les 12 universitats catalanes i actualment és presidida per la UPC.

Benestar emocional a la UPC
La UPC disposa de diferents serveis i recursos per al benestar emocional i la salut menta per tal d’oferir acompanyament i orientació psicològica a la comunitat universitària, i afavorir l'estabilitat personal i l'adaptació al món universitari tan acadèmic com laboral.