Es presenta UNIACT!, xarxa per impulsar el rol de les universitats catalanes en la política de cooperació

Acte de presentació de la iniciativa, el 12 de juny

Acte de presentació de la iniciativa, el 12 de juny

La UPC participa amb la resta d'universitats catalanes en el projecte UNIACT!, liderat per la Generalitat de Catalunya. L'objectiu de la iniciativa és impulsar el rol de les universitats catalanes en la política de cooperació i fomentar la interacció amb la resta d’agents del sistema de cooperació al desenvolupament.

17/06/2024

La presentació d'UNIACT! - Universitats en acció per un món més just, projecte impulsat pels departaments de Recerca i Universitats i d’Acció Exterior i Unió Europea de la Generalitat de Catalunya, de s'ha fet el 12 de juny, en el marc de la Comissió de Compromís Social i Comunitari del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), l'òrgan del govern que coordina el sistema universitari català.

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) participa amb la resta d'universitats catalanes en aquesta iniciativa per impulsar el rol de les universitats catalanes en la política de cooperació i la interacció amb la resta d’actors del sistema de cooperació.

Amb aquests objectius, l’ACCD i les universitats catalanes desplegaran un pla de set accions durant el període 2024 - 2025, amb què contribuiran a l’enfortiment de les relacions entre les universitats i l’ACCD. També portaran a terme iniciatives universitàries amb altres agents de la cooperació que fomentin la creació i la transferència de coneixement i de recerca vinculats a la cooperació al desenvolupament, que promoguin la cooperació universitària i que impulsin la sensibilització per l’educació global, potenciant la vinculació de la comunitat universitària en l’educació per a la transformació social.

L'acte de presentació ha comptat amb la participació de la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Josefina Antonijuan, de representants de la Generalitat de Catalunya i de la resta de vicerectors i vicerectores de Compromís Social de les universitats del sistema català.

Afavorir la cooperació en l’educació superior
En el projecte es preveu fins a set accions per part de les 12 universitats catalanes per impulsar una cooperació intel·ligent i permetre que es creï coneixement a través de la recerca i la col·laboració estratègica amb les universitats.

Entre aquestes accions està prevista la realització d'un curs per tractar diferents temàtiques relacionades amb la cooperació al desenvolupament, així com una jornada de recerca per a la cooperació al desenvolupament i altra una jornada formativa sobre el rol de la comunicació en la construcció i difusió de relats sobre els drets humans, els conflictes i les emergències humanitàries. Altres accions són l'impuls d'activitats d'aprenentatge-servei universitari amb la Xarxa Apsucat, el disseny conjunt d’un sistema d’instruments i d’incentius per a la cooperació al desenvolupament en el sistema universitari català i l'elaboració d'un recull dels mecanismes d’actuació de les universitats en situacions d’emergència i violacions dels drets humans o de conflictes bèl·lics. Així mateix, es farà una sèrie de pòdcasts dirigits a potenciar la cooperació universitària al desenvolupament i a promoure el vincle entre la comunitat universitària.