Un nou nanosatèl·lit de la UPC, a punt per llançar-se a l’espai a bord de l’Ariane 6

Luis Contreras durant un dels testos efectuats amb el NanoSat Lab a instal·lacions de l'ESA. Crèdit: ESA
Descarregar

Tres dels estudiants de l'equip del NanoSat Lab van participar al port espacial europeu de Kourou, a la Guaiana francesa, en la integració final a l'Ariane 6. A la foto, jutament amb l'altre equip espanyol, Adrián Pérez-Portero (amb la camisa rosa),  seguit d'esquerra a dreta per Luis Contreras i Guillem Gràcia i Solà, davant la maquesta d'un coet europeu.
Descarregar

Els estudiants del NanoSat Lab Adrián Pérez-Portero (el tercer per la dreta), seguit d'esquerra a dreta per Luis Contreras i Guillem Gràcia i Solà, van participar a la integració final a l'Ariane 6. Crèdit: ESA

Els tres estudiants del NanoSat Lab davant del mòdul d'ExoPod Nova en el qual s'ha embarcat el el 3Cat-4, a les instal·lacions de Kourou.
Descarregar

Els tres estudiants del NanoSat Lab davant del mòdul d'ExoPod Nova en el qual s'ha embarcat el el 3Cat-4. Crèdit: ESA

Descarregar

Tasques finals per integrar el mòdu ExoPod Nova a la llançadora del coet Ariane 6. Crèdit: ESA

Al centre de la imatge: Luis Contreras (capità de la missió) i Júlia Alós, que estaran a Kourou durant el llançament, durant les proves prèvies a Berlín (Alemanya). Crèdit: Exolaunch
Descarregar

Al centre de la imatge: Luis Contreras (capità de la missió) i Júlia Alós durant les proves prèvies a Berlín (Alemanya). Crèdit: Exolaunch

El nanosatèl·lit 3Cat-4, del NanoSat Lab de la UPC, serà una de les set càrregues que viatjarà en el primer vol de l’Ariane 6, previst per al 9 de juliol. El 3Cat-4 és l’únic instrument català i un dels dos de l’Estat espanyol embarcats en aquesta missió de l’Agència Espacial Europea (ESA). Desenvolupat per estudiants, el nanosatèl·lit està centrat en l’observació de la Terra, en l’estudi de fenòmens meteorològics i climàtics des de l’espai, així com en localitzar i monitorar vaixells per evitar accidents. Alguns estudiants de l'equip seran presents a la base des d'on es farà el llançament.

02/07/2024

El llançament de l’Ariane 6 de l’Agència Espacial europea (ESA) tindrà lloc el 9 de juliol, entre les 20 i les 23 hores CEST (hora d'Europa occidental d'estiu, que correspon entre les 18 i les 21 hores UTC-Universal Time Coordinated), des del port espacial europeu de Kourou, a la Guaiana francesa. El 3Cat-4 és el cinquè nanosatèl·lit creat pel NanoSat Lab de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), un laboratori del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions, vinculat a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), on s’imparteix una assignatura de Projecte Avançat d’Enginyeria.

3Cat-4 és un CubeSat d’1 unitat (1 U) i ha estat un dels seleccionats per anar a bord del coet, juntament amb un satèl·lit gallec i altres càrregues útils procedents d’Alemanya, Eslovàquia, França i Portugal. Aquesta selecció es va dur a terme arran d’una convocatòria feta per l'ESA, que va oferir un llançament en òrbita terrestre baixa per a experiments de fins a una massa total de 80 kg i l'alliberament de càrregues útils amb una massa combinada de fins a 800 kg.

L’objectiu de 3Cat-4 és mesurar mitjançant un instrument GNSS-R i un radiòmetre de microones desenvolupats pels estudiants, diversos fenòmens meteorològics i climàtics des de l’espai, i observar la Terra per monitorar el gel i la humitat del sòl. També té com a finalitat localitzar i monitorar vaixells per evitar accidents i estudiar les interferències en la banda de la freqüència que s’utilitzarà.

Al llarg dels set anys de feina el disseny, la construcció i el test del 3Cat-4 ha implicat desenes d’estudiants de grau, màster i doctorat de diverses titulacions. Tres d’aquests estudiants han estat recentment a la base espacial de Korou per fer les comprovacions finals: la integració definitiva del mòdul d’ExoPod Nova (dins del qual el 3Cat-4 ja està a punt per viatjar a l’espai) a l’Ariane 6. La integració prèvia del 3Cat-4 al mòdul d’ExoPod Nova es va fer el mes de març a Berlín (Alemanya), on va viatjar una part de l'equip d'estudiants.  Al llançament de l'Ariane 6, des de la Guaiana francesa, hi seran presents dos membres de l'equip: Luis Contreras, enginyer de sistemes, estudiant del programa de doctorat en Ciència i Tecnologia Aeroespacials de la UPC i líder de la missió, i Júlia Alós, estudiant del màster en Enginyeria de Telecomunicació (MET) de l’ETSETB.

El 3Cat-4 forma part de la nissaga de petits satèl·lits i càrregues útils 3Cat, que han volat o volaran a l’espai amb missions desenvolupades íntegrament per estudiants i professorat del NanoSat Lab.

El NanoSat Lab

Dirigit pel professor Adriano Camps i ubicat al Campus Diagonal Nord de la UPC, a Barcelona, el NanoSat Lab de la UPC és un laboratori dedicat al disseny i la fabricació de càrregues útils i petits satèl·lits. Està vinculat també, a més de l'ETSETB i el Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions, al Centre Específic de Recerca CommSensLab-UPC. A més, compta amb el suport de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) i ha estat un dels actors principals en l’estratègia 'NewSpace', impulsada pel Govern català.