La FOOT estudia l’ús d’ulleres intel·ligents per a persones amb discapacitat visual

Lluís Fortuny, que participa en l'estudi, provant les ulleres intel·ligents acompanyat pel professor Lluís Pérez
Descarregar

Els investigadors i professors de la FOOT  Salut Albà i Lluís Pérez
Descarregar

Els investigadors i professors de la FOOT Salut Albà i Lluís Pérez

La Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la UPC coordina el projecte BCNMob, centrat en l’ús d’ulleres intel·ligents amb tecnologia 5G i realitat estesa per incrementar l'autonomia de les persones amb discapacitat visual. En el projecte també hi participen Biel Glasses i la Fundació Punt de Vista.

18/07/2024

Estudis recents revelen que un 40% de les persones amb discapacitat visual pateix caigudes almenys una vegada a l'any i el 63% d'aquestes caigudes resulten en conseqüències mèdiques. Lluís Pérez, investigador del projecte i professor de la FOOT de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), explica que “aquestes caigudes no només afecten físicament aquestes persones, sinó que també contribueixen al seu aïllament social i dependència, a causa de la por de patir més caigudes. La manca d’autonomia personal es tradueix en un cost anual de més de 15.000 euros per a les persones amb discapacitat visual”.

En aquest context, el projecte BCNMob es proposa revertir la situació mitjançant un estudi pilot que s'ha desenvolupat durant un any i mig, dirigit per la FOOT. Més d’una trentena de persones voluntàries amb discapacitat visual ha participat en proves fetes en entorns urbans reals de Barcelona. Durant els assajos, s'han fet servir les ulleres intel·ligents desenvolupades per Biel Glasses, una tecnologia made in Barcelona que incorpora tecnologia 5G, visió artificial i realitat estesa.

La realitat estesa combina elements del món real i virtual, permetent que interactuïn en temps real. Les ulleres intel·ligents utilitzen aquesta tecnologia per proporcionar indicacions visuals adaptades a la resta visual dels pacients, la qual cosa permet que percebin els riscos que no podrien veure per si mateixos.

La UPC ha coordinat el disseny i la planificació de l'estudi pilot, una fase que partia dels resultats obtinguts de la recerca fruit de la tesi doctoral de la professora Eulalia Sánchez, cofundadora de l’empresa Biel Glasses. S’ha determinat el nombre i les característiques específiques de les persones usuàries que es podien beneficiar de l'ús del dispositiu.

L’objectiu d’aquesta primera fase ha estat seleccionar les persones adients per provar les ulleres, mitjançant la simulació de recorreguts i situacions en entorns urbans reals, on es presenten obstacles i altres riscos per a la mobilitat.

Per dur a terme aquestes proves, s’ha elaborat un protocol que estableix el nombre de persones usuàries, els criteris d'inclusió i exclusió, les proves optomètriques a realitzar per avaluar la seva idoneïtat, les proves amb el dispositiu i les mètriques a analitzar. També s'han inclòs els mètodes estadístics per a l'anàlisi dels resultats i els aspectes ètics i de protecció de dades.

D’altra banda, l’equip de la FOOT ha dissenyat sistemes de control dels paràmetres a mesurar tant subjectius (mitjançant la creació d’enquestes adaptades a l´estudi) com objectius. Per als diversos tipus de proves s’han definit marcadors de qualitat (Key Performance Indicators, KPI), com la velocitat de la marxa, el reconeixement de l'existència d'obstacles, l’increment de distàncies recorregudes de forma autònoma, la disminució d'hores d'acompanyament, i també la mesura d'accessibilitat a determinats equipaments, així com la usabilitat del sistema. Aquesta informació s’ha recollit a través d’enquestes a les persones usuàries.

Segons Constanza Lucero, directora mèdica i cofundadora de Biel Glasses, “les ulleres intel·ligents de Biel Glasses permeten detectar i evitar obstacles urbans com esglaons, buits, passos de vianants i semàfors, proporcionant aquesta informació a l'usuari en temps real mitjançant indicacions adaptades a les característiques de la visió de les persones usuàries . A més a més, la tecnologia de Biel Glasses fa possible la navegació d'alta precisió, basada en intel·ligència artificial i el sistema de posicionament Galileu”.

Millora en autonomia i qualitat de vida
Durant el projecte, s'ha avaluat la usabilitat, la fiabilitat i la seguretat d'aquesta nova tecnologia. Es preveu que l'ús d'aquestes ulleres augmenti l'autonomia de les persones amb discapacitat visual, millorant significativament la mobilitat, l'accessibilitat universal i la qualitat de vida. El projecte conclou el proper mes de setembre, moment en què es presentaran els resultats obtinguts.

Gabriel Mattioli, director de la Fundació Punt de Vista, conclou que “BCNMob no només persegueix un avenç tecnològic, sinó també un impacte social positiu, alineant-se amb el compromís de Barcelona amb l'accessibilitat universal. Aquest projecte és un pas cap a una ciutat més inclusiva, on totes les persones, independentment de les seves capacitats, puguin gaudir de més independència i qualitat de vida”.

El projecte està subvencionat per l'Ajuntament de Barcelona i la Fundació ”la Caixa" dins la convocatòria 2022 per a projectes de recerca i innovació.