Tres prototips d’habitatge sostenible, a prova al Campus Diagonal-Besòs

Descarregar

Els tres prototips de construcció instal·lats en un solar del Campus Diagonal-Besòs permetran intervenir en el parc d’habitatges dels barris del Besòs

La proposta ‘Regenerar Barcelona’, de l'ETSAB, i coordinada pels grups REARQ i GICITED
Descarregar

La proposta ‘Regenerar Barcelona’, de l'ETSAB, està coordinada pels grups REARQ i GICITED

El rector Daniel Crespo, la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, i l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete
Descarregar

La presentació de les tres propostes ha comptat amb la participació del rector Daniel Crespo, de la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, i de l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete

El Campus Diagonal-Besòs de la UPC acull, des del 2 de juliol, tres prototips de construcció industrialitzada que permetran intervenir en el parc d’habitatges dels barris del Besòs per augmentar el confort i el rendiment energètic d’edificis antics. Es tracta de tres propostes guanyadores del repte urbà que ha llançat l’Ajuntament de Barcelona per buscar solucions innovadores per a la regeneració urbana.

02/07/2024

La iniciativa, promoguda per l’Institut Municipal d’Urbanisme de la mà de la Fundació BIT Hàbitat, s’ha presentat el 2 de juliol al solar L/M del Campus Diagonal-Besòs de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i ha comptat amb la intervenció del rector, Daniel Crespo, de la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, i de l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete.

D’entre les tres propostes guanyadores hi ha ‘Regenerar Barcelona’, de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC, coordinada pel grup de recerca Rehabilitació i Restauració Arquitectònica (REARQ) i el Grup Interdisciplinari de Ciència i Tecnologia a l’Edificació (GICITED), juntament amb l’empresa Constraula, Enginyeria i Obres, SAU.

El projecte es planteja com un open system que consisteix en un suport autoportant de fusta, el qual s’uneix a l’estructura existent amb ancoratges, sense transmetre-li càrregues, modular i muntat en sec, capaç d’acollir formes diverses i adaptables a diferents situacions i tipologies preexistents. El prototip permet millorar el confort tèrmic dels habitatges, reduir el consum d’energia i és fàcil de muntar. Aquesta proposta, de Pere Joan Ravetllat, Còssima Cornadó, Marta Domènech i Sara Vima-Grau, ja va obtenir el Premi Europeu d’Investigació de la Fundación SOM.

Les altres dues propostes són ALIGRA, que és un sistema integrat de construcció prefabricada a base d’elements bidimensionals (2D) de fusta i de productes derivats de la fusta, i InnoFAB, que presenta una estructura metàl·lica fàcil de muntar i desmuntar, feta amb materials que, en un 80%, provenen de productes reciclats o que es poden reutilitzar.

El rector, Daniel Crespo, ha destacat la importància d’implicar-se, com a Universitat, a fer front els grans reptes de les ciutats, com són l’habitatge i la sostenibilitat. “Oferim el nostre coneixement per avançar de manera conjunta amb les administracions, les empreses i la societat civil en aquests reptes, generant alhora impacte social i econòmic positiu”. I ha afegit: “El coneixement és i serà una eina fonamental en aquest procés”.

Els tres prototips es monitoritzaran durant 12 mesos per tal de valorar els impactes en salut i confort, resiliència urbana, eficiència energètica, economia circular i biodiversitat. Això serà possible mitjançant la instal·lació d’un sistema de sensors smart building que permetran la mesura de diversos paràmetres en continu.