Torna el festival Llum-Barcelona, amb les creacions lumíniques de la UPC

Imatge de la ciutat de Barcelona amb detall d'un punt vermell
Descarregar

La proposta 'You are Here' d'estudiants de l'ETSAB representa un gran pin a la ciutat de Barcelona

Descarregar

Imatge que recrea llums en l'espai urbà de la proposta 'Arrels'
Descarregar

Amb 'Arrels' es redecora amb elements lumínics el pati interior de la Fàbrica Pons

El festival Llum-Barcelona retorna al barri de Poblenou i als voltants de la plaça de les Glòries, del 2 al 4 de febrer. En aquesta 13 edició, hi participen equips de l’ETSAB, amb la instal·lació ‘You are Here’, i de la UPC School, amb les iniciatives ‘Desiderium’ i ‘Arrels’.

30/01/2024

Una de les característiques distintives de Llum BCN, el Festival Internacional d’Arts Lumíniques que es fa a Poblenou, organitzat per l'Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), és la implicació d'estudiantat i professorat d’escoles d'arquitectura, art i disseny de la ciutat. La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) torna a ser present, un any més, en aquest esdeveniment de la mà de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) i de la UPC School, amb destacades propostes que podran veure del 2 al 4 de febrer.

L'ETSAB presenta ‘You are Here’, un projecte que pren la forma de gran pin i representa digitalment la ciutat de Barcelona, descrita a través d’algoritmes i coordenades que treballen amb big data. L’equip de l’ETSAB està format per un grup d’estudiants tutoritzats pels professors i arquitectes Carles Sala i Relja Ferusic, i pretén donar a entendre que la manera en la qual el món digital reformula i jerarquitza en l’entorn urbà pot posar en evidència l’espai físic de la ciutat. Un gran punter de 15 metres indica un punt concret de la ciutat, però també vol indicar-nos com l’espai és referència al subjecte: espectador quan l’identifica a la distància, protagonista quan se situa just sota. Una peça que esdevé una fita urbana en la distància i un espai d’activitat i participació ciutadana en la proximitat. La instal·lació es podrà veure al parc de l’Auditori, a la cantonada dels carrers de Ribes i de Padilla, i té el patrocini de les entitats FARO, Zero2Infinity, Urbidermis i HNA.

Així mateix, la UPC School, amb el suport del Centre de Cultura Contemporània (CCCB), consolida la seva participació en el festival amb dues intervencions. Una d’elles és ‘Desiderium’, una instal·lació multisensorial que rendeix tribut als orígens pantanosos del barri i convida a pensar sobre els efectes de la impermeabilització indiscriminada del sòl. El projecte l’ha desenvolupat un grup d’estudiants del màster en Disseny d’Il·luminació Arquitectònica de la UPC, els quals apel·len a la necessitat d’una cohabitació perdurable en el temps entre les persones i el sòl. La instal·lació es podrà veure al Parc del Centre del Poblenou. L’altra és ‘Arrels’, creada per estudiants del màster en Disseny i Producció d'Espais de la UPC, que redecoren amb elements lumínics el pati interior de la Fàbrica Pons, en un escenari de teatre on els espectadors esdevindran els intèrprets. L’emplaçament concret d’’Arrels’ és el número 92, a l'interior d'illa del carrer de Tànger.

Les creacions lumíniques d’aquests joves talents, recolzats per artistes de renom, transformaran la fisonomia del Poblenou segons el llenguatge de la llum.