Tancament positiu del balanç dels comptes del 2023

La UPC tanca els comptes de l’exercici 2023 amb menys deute, més ingressos i havent gairebé liquidat els préstecs pels parcs científics i tecnològics

16/07/2024

L’any 2023 la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) va tancar l’exercici econòmic amb dades globals positives respecte del deute, dels ingressos i del dèficit, que indiquen una evolució positiva dels comptes dels darrers deu anys impulsada gràcies a l’increment de l’activitat i la millora substancial del finançament rebut després d’anys de complexitat financera.

Així, l’any passat es va gairebé liquidar el deute contret –format per sis préstecs– per la Universitat en la creació dels seus parcs científics i tecnològics, un deute que es remunta a l’any 2013 i que va arribar a ser de 98,2 milions d’euros. Segons les xifres del balanç de comptes de 2023, avui aquest deute és d’1,15  milions d’euros.

Aquesta informació l'ha donat a conèixer la Gerència el dia 11 de juliol, en la sessió del Consell de Govern, i forma part de l’Informe de Control de Gestió del 2023 que, entre altres xifres, destaca la retallada en 18,7 milions d’euros del dèficit en deu anys: si al 2013 el romanent negatiu de tresoreria (deute) se situava en 113,5 milions d’euros, avui aquesta xifra és de 94,8 milions, el que suposa 2,4 milions menys que l’exercici de 2022.

L’informe indica que pel que fa al pressupost d’ingressos, la Universitat té reconeguts 434 milions d’euros, el que suposa un increment del 16,7% en un sol any. En aquest sentit, i amb un pressupost inicial de 348,86 milions d’euros, gràcies a l'increment d'ingressos generat durant l'exercici s’ha pogut incrementar la despesa reconeguda fins als 384 milions d'euros, restant part dels nous ingressos a disposició dels projectes de recerca.

Amb la millora de l’estalvi net de la Universitat, des de Gerència s'ha destacat la possibilitat d’anar disminuint el romanent negatiu de tresoreria i millorar, d’aquesta manera, la salut financera global. De fet, aquesta millora ja s’ha anat apreciant amb el rendiment de caixa que ha permès, al 2023, incrementar en mig milió d’euros la despesa en les activitats bàsiques de la Universitat gràcies al rendiment dels dipòsits bancaris.