La UPC, un dels socis estratègics de l'Aliança de semiconductors i xips de Catalunya

Presentació de l'estratègia d'impuls a la indústria

Presentació de l'estratègia d'impuls a la indústria

La Generalitat de Catalunya ha impulsat l'Aliança de semiconductors i xips de Catalunya, una iniciativa publicoprivada per enfortir aquest sector i que compta amb la UPC com un dels agents clau. L'Aliança s'ha presentat en una jornada el 21 de maig.

24/05/2024

L'Aliança de semiconductors i xips de Catalunya és una iniciativa publicoprivada que integra una cinquantena de membres i que té la voluntat de definir les polítiques industrials que permetin impulsar aquest ecosistema a Catalunya amb l’objectiu de liderar-ne la transformació i la consolidació a Europa i al món. Com a universitat capdavantera en recerca i transferència de tecnologia, la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) és un dels agents clau d'aquesta aliança, juntament amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), entitats vinculades a la Universitat. A la UPC, 150 investigadors de 14 grups de recerca fan contribucions en diferents àrees relacionades amb els semiconductors, com ara el transport, l’energia, les xarxes de telecomunicació o la computació.

En l'àmbit de la formació, recentment s'ha creat la Càtedra universitària en Xips per a Arquitectures Avançades i Sistemes Fotònics, la càtedra CHIP, per formar i atraure talent amb l'objectiu de reforçar les capacitats científiques, de disseny i de producció de la indústria de xips i semiconductors. A més, la UPC coordina el màster interuniversitari en Enginyeria de Semiconductors i Disseny Microelectrònic/Semiconductor Engineering and Microelectronic Design, que s'iniciarà el curs vinent, de la mà de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB). Iniciatives que s'afegeixen a l'oferta docent de la Universitat en aquest àmbit.

El tret de sortida de l'Aliança s'ha fet amb una jornada el 21 de maig, en què s'han presentat algunes de les dades clau de l’ecosistema dels semiconductors a Catalunya, que compta actualment amb 256 agents entre empreses, centres tecnològics o instituts de recerca. Un conjunt que genera 4.600 llocs de treball entre personal investigador i professionals altament qualificats. Alhora, les 216 empreses que en formen part reuneixen un volum de negoci de 302 milions d’euros. Aquestes són algunes de dades recollides a l’informe 'Els semiconductors a Catalunya', elaborat pel Govern a través d’ACCIÓ —l’agència per a la competitivitat de l’empresa, del Departament d’Empresa i Treball—, i que s’han donat a conèixer durant la jornada.

Impulsar l’ecosistema de semiconductors a Catalunya
L’Aliança dels semiconductors i xips de Catalunya neix amb la vocació de ser el més inclusiva i representativa possible, per tal de definir de manera consensuada el full de ruta que cal seguir per al posicionament internacional, creixement i millora de la competitivitat en l'àmbit dels semiconductors.

La iniciativa s’emmarca en el Pacte Nacional per a la Indústria 2022-2025, aprovat la tardor de 2022, que ja contempla l’elaboració d’un Pla estratègic per al desenvolupament i captació d’inversions per a la fabricació de semiconductors i la voluntat de posicionar Catalunya internacionalment com un pol de coneixement, activitat econòmica i infraestructures relacionades amb el sector dels xips. També està en sintonia amb la prioritat del Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement de donar suport a projectes estratègics, amb la finalitat d’ampliar la capacitat formativa en una indústria en què el talent altament especialitzat n’és una de les pedres angulars.

Durant la jornada s’ha presentat també l’Estratègia d’Impuls a la Indústria dels semiconductors.