Sant Jordi Digital a la UPC, el 21 d’abril

Cartell de la jornada
Descarregar

Cartell de la jornada

Roses personalitzades amb intel·ligència artificial

Enguany, la UPC ofereix la possiblitat de generar i enviar roses digitals personalitzades fent servir tècniques d'intel·ligència artificial, a través de la iniciativa 'Roses UPC', que es posa en marxa el 21 d'abril. A partir de models inspirats en l'estil de més de 180 artistes, la tecnologia permet aplicar trets distintius per generar un model únic que es pot enviar amb una dedicatòria personalitzada.

La UPC ha celebrat la Diada de Sant Jordi amb una jornada en format híbrid, el 21 d’abril, que ha inclòs una conferència de l’escriptor Jorge Carrión, la presentació de dos llibres i un concert de la cantant i pianista Gemma Humet, entre altres activitats.

21/04/2022

L’auditori de l’edifici Vèrtex de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), al Campus Diagonal Nord de Barcelona, ha estat el punt central de la celebració de Sant Jordi a la Universitat, el 21 d’abril, de 10 a 13 h, amb una diada en format híbrid que s'ha pogut seguir en directe a través del canal institucional de la UPC a YouTube i de forma presencial, amb inscripció prèvia.

La jornada s’ha iniciat, a les 10 h, amb la salutació del rector, Daniel Crespo. Seguidament, l’escriptor i crític literari Jorge Carrión ha pronunciat la conferència ‘Art i literatura’. Carrión (Tarragona, 1976) és doctor en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i codirector del màster en Creació Literària de la UPF-BSM. És autor de les novel·les ‘Els morts’, ‘Els orfes’, ‘Els turistes’ i ‘Els difunts’; i de diversos llibres de no ficció, entre els quals destaca el llibre de viatges ‘Austràlia. Un viatge’ o els assajos ‘Teleshakespeare’, ‘Llibreries’ i ‘Contra Amazon’, entre d’altres.

Tot seguit, Iniciativa Digital Politècnica ha fet el lliurament de diversos premis  a llibres editats per personal docent i investigador de la Universitat. Enguany, el premi al llibre digital més consultat de la col·lecció UPCGrau ha estat per 'Quantum computing: problems and exercises', dels professors Santiago Torres, Pere Bruna i Pietro Alberto Massignan. El premi al llibre digital més consultat de la col·lecció UPCPostgrau ha estat per 'The Moon: the next internacional space station', editat pels professors Ignasi Casanova i Miquel Sureda. D'altra banda, el premi al llibre digital més consultat en català se l'ha endut 'Cities 4, Capital Europe', una edició a càrrec d'Eulàlia Gómez. I, finalment, s'ha atorgat el premi al llibre digital més consultat d'arquitectura a l'obra 'Templos de modernidad', una edició de Teresa Rovira, Claudia Rueda, Valentina Sofía Ortega i Josep Bosch.

La jornada ha continuat amb la presentació del llibre ‘100 dones clau en la història de la ciència i la tecnologia’, a càrrec dels autors: la psicòloga Sandra Posada i l’investigador Oriol Boix, professor del Departament d’Enginyeria Elèctrica de la UPC i autor del recurs digital ‘Dones destacades en ciència i tecnologia’. En el llibre, Posada i Bosch recullen algunes figures femenines que, tot i ser poc conegudes, han tingut una contribució cabdal en els àmbits científic i tècnic. Entre altres, Hildegard von Bingen (segle XII), la primera persona en descriure el plaer sexual femení; Josephine Cochreane (segle XVIII), que va idear el primer rentavaixelles, o Josefina Castellví, la primera dona espanyola −juntament amb Marta Estrada− a viatjar a l’Antàrtida.

Tot seguit, a les 11:30 h, s'ha presentat el primer llibre Diàlegs UPCArts: ‘IA i tecnoètica’, a càrrec dels autors, Cecilio Angulo, investigador de l’Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI-UPC), i Carissa Véliz, professora i investigadora de la Facultat de Filosofia de la Universitat d’Oxford. Ha moderat l’acte Antoni Hernández-Fernández, professor i investigador de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC.

Finalment, el concert de la cantant i pianista Gemma Humet ha posat el punt i final a la jornada.