La reducció de l’impacte ambiental del transport marítim, protagonista del nou pòdcast ‘Algorrritmes UPC’

Imatge de la caràtula del pòdcast 'Beyond the sea: reduint l'impacte ambiental del transport marítim', amb Santiago Ordás i Javier Zamora
Descarregar

Ciència i tecnologia a ritme de pòdcast

Beyond the sea: reduint l'impacte ambiental del transport marítimés el vuitè capítol de la sèrie 'Algorritmes UPC': una iniciativa de la UPC per apropar a la ciutadania, en especial al públic jove, els darrers avenços científics i tecnològics de la mà d'investigadors i investigadores de la Universitat i que compta amb el suport de l'Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa.

'Algorrritmes UPC' està disponible, en obert, a iVoox, Spotify i YouTube, on cada dimecres es pot escoltar un nou capítol.

Santiago Ordás, professor i investigador a la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la UPC, i l’enginyer naval i ‘alumni’ d’aquest centre Javier Zamora, ens endinsen, a través del nou episodi de la sèrie ‘Algorrritmes UPC’, en totes aquelles solucions que s’estan buscant per reduir la petjada ambiental del transport marítim, que representa el 90% dels moviments de mercaderies de tot el món.

22/03/2023

Sabíeu que pels mars i oceans naveguen més d’1,7 milions de vaixells? I que aquest transport representa el 90% del comerç mundial i genera el 2,8% de les emissions totals de CO₂? L’Organització Marítima Internacional (OMI) vol reduir les emissions del transport marítim un 50% abans del 2050 i les solucions inclouen la millora dels sistemes de propulsió dels vaixells, la reducció de la velocitat de les travesses i, sobretot, l’ús d’energies renovables. Un 12% dels nous vaixells que es construeixen ja utilitzen combustibles alternatius.

Al nou ‘Algorrritmes UPC’ s’embarquen Santiago Ordás, professor i investigador a la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i expert en seguretat i contaminació al mar, i Javier Zamora, que treballa per a grans navilieres internacionals avaluant el consum de combustible dels vaixells. Amb el pòdcast ‘Beyond the sea: reduint l'impacte ambiental del transport marítim’ coneixem quines opcions de combustibles, més nets i sostenibles, s’estan començant a utilitzar per avançar en la descarbonització del transport marítim, com ara el metanol o l’amoníac. Els experts també ens parlen de les solucions que s’estan aplicant per reduir el consum energètic quan el vaixell és a port, en les operacions de càrrega i descàrrega de grans vaixells o en els sistemes de climatització. I descobrim projectes tan innovadors com el de la start-up bound4blue, una empresa que ha desenvolupat un sistema de veles rígides, plegables i autònomes, que permet reduir la potència del motor i, consegüentment, un estalvi de combustible.

Podeu escoltar-lo a iVoox, Spotify i YouTube.

'Algorrritmes UPC': capítols publicats