La UPC reconeix el compromís de 22 escoles i instituts en la promoció de les carreres STEAM

Alumnes de primària de l'escola Montserrat de Cornellà de Llobregat

Alumnes de primària de l'escola Montserrat de Cornellà de Llobregat

Alumnes d'ESO de l'Institut Infanta Isabel d'Aragó de Barcelona

Alumnes d'ESO de l'Institut Infanta Isabel d'Aragó de Barcelona

La vicerectora Josefina Antonijuan, la presidenta del Consell Social Montserrat Guàrdia i la professora Núria Salán amb representants de les 22 escoles i instituts que han participat en la cinquena edició del programa ’Aquí STEAM UPC’
Descarregar

La professora Núria Salán ha impartit la xerrada ‘Emprenem, emprenem, que el món s’acaba!’
Descarregar

Uns 1.500 alumnes de primària i secundària de 22 escoles i instituts de Catalunya han participat, aquest curs 2023-2024, en la quarantena d’activitats organitzades en el marc de la cinquena edició del programa ’Aquí STEAM UPC’. Aquests centres educatius han rebut, el 2 de juliol, el segell ‘Escoles Aquí STEAM UPC’.

02/07/2024

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) ha lliurat, el 2 de juliol, el segell distintiu ‘Escoles Aquí STEAM UPC’ als 22 centres educatius catalans que han format part, aquest curs, del programa 'Aquí STEAM UPC', en reconeixement del compromís en la igualtat de gènere i al foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre les noies, a les seves aules.

Aquesta cinquena edició del programa s’ha tancat amb una participació de 1.438 alumnes de nou escoles de primària, de 12 instituts públics i d’un institut-escola de vuit localitats catalanes: Barcelona, Berga, Cornellà de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Pere de Ribes i Terrassa.

En concret, 411 alumnes de primària, 997 d’ESO i 30 de batxillerat han participat en les 40 activitats programades, que han inclòs xerrades, conferències divulgatives i tallers pràctics, que han dut a terme 23 professores i investigadores de la UPC, que han fet visibles referents femenins en els àmbits STEAM a les aules.

La iniciativa 'Aquí STEAM UPC' té com a objectiu atreure talent femení als estudis de tecnologia, ciència i enginyeria, i s’adreça a noies d’entre 9 i 14 anys. Orientat a corregir els estereotips socials i reorientar rols de gènere establerts, per tal de visibilitzar nous referents femenins, el programa compta amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya i el Consorci d’Educació de Barcelona.

L’acte de cloenda del programa s’ha dut a terme el dimarts 2 de juliol, a la Sala de Juntes de la UPC, i ha comptat amb la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Josefina Antonijuan, que ha destacat la tasca que es du a terme des dels centres educatius: “si aconseguim que més noies s’interessin per les disciplines STEAM és, sense cap dubte, gràcies a la feina que esteu realitzant a primària i ESO”, ha dit. També ha agraït el compromís dels centres en aquest projecte “per acollir a les investigadores-referents UPC i donar-nos l’oportunitat d’apropar la nostra activitat docent i de recerca a les vostres classes”.

Per la seva banda, la presidenta del Consell Social, Montserrat Guàrdia, ha afirmat que “són especialment necessàries accions concretes i específiques que treballin des de la primària i l’ESO les futures carreres professionals de les dones, com ho esteu fent en aquest projecte”. A l'acte també ha participat la investigadora Núria Salán, professora de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) i referent del programa Aquí STEAM UPC (ESEIAAT), que ha impartit la xerrada ‘Emprenem, emprenem, que el món s’acaba!’.

El programa 'Aquí STEAM UPC', en el qual han participat fins ara 72 centres de tota Catalunya i més de 6.900 nois i noies, se suma a un seguit d’accions que promou la UPC en el marc del Pla d’atracció de Nou Estudiantat i el IV Pla d'Igualtat de Gènere, amb l’objectiu d’atraure el talent femení i corregir els biaixos de gènere.