El projecte Agreen mostra el potencial de l’aigua regenerada per a l’agricultura en l’àmbit metropolità

Hivernacle de l'Agròpolis, a Viladecans
Descarregar

Un hivernacle de l'Agròpolis acull l'experiment pilot amb cultius experimentals regats amb diferents tipologies d’aigües

Hivernacle de l'Agròpolis, a Viladecans
Descarregar

Els diferents cultius que s'assagen a l'Agròpolis permetran demostrar el potencial de l’aigua regenerada per a l’agricultura en l’àmbit metropolità

El centre específic de recerca Agrotech de la UPC treballa en un projecte pilot per demostrar el potencial de l’ús directe de l’aigua regenerada en l’agricultura a l’entorn metropolità, de cara a reduir la dependència de recursos hídrics convencionals. La iniciativa, impulsada per Aigües de Barcelona, s’ha presentat en una jornada el 17 de maig, a l'Agròpolis.

17/05/2024

El projecte pilot Agreen, impulsat per Aigües de Barcelona, el desenvolupen les investigadores Núria Carazo, Lydia Serrano i Elena Sánchez, del centre específic de recerca Agrotech de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i professores de l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona  (EEABB). La iniciativa es duu a terme a l’Agròpolis de Viladecans, un espai experimental situat Viladecans i orientat a la docència, larecerca i la innovació, que forma part del Campus del Baix Llobregat de la UPC.

En períodes de sequera com l’actual, i tenint en compte l’emergència hídrica estructural que pateix la conca mediterrània i, per tant, l’àrea metropolitana de Barcelona, és imprescindible disposar de nous recursos i reserves d’aigua a través de solucions mediambientals sostenibles.

El projecte pilot Agreen evidencia el potencial de l'aigua regenerada en l’agricultura, com a solució que permet reduir la dependència dels recursos hídrics convencionals, fomentar la sostenibilitat hídrica territorial per fer front a períodes de sequera i millorar els indicadors de neutralitat ambiental i circularitat del territori.

La iniciativa vol servir als agricultors a adaptar-se al canvi climàtic, contribuir a la seva resiliència i mantenir la seva competitivitat en el mercat. Per demostrar que l’aigua regenerada és segura i que és una solució òptima per garantir una activitat agrícola més resilient i competitiva, s’ha implantat una estació pilot en un hivernacle de l’Agròpolis de la UPC amb diferents cultius experimentals regats amb fins a sis tipologies d’aigües de diferents orígens del Baix Llobregat, entre elles la regenerada.

En el projecte es preveu analitzar la qualitat de l’aigua seleccionada, fer un seguiment del risc microbiològic i químic en funció del tipus d’aigua i monitoritzar les variables agronòmiques dels cultius i del sòl. A més, també es planteja quantificar l’increment de la resiliència de les activitats agrícoles a conseqüència de l'ús de l’aigua regenerada.

El reg agrícola amb aigua regenerada permetrà aportar una aigua de qualitat, segura i de proximitat al sector agrari i garantir la disponibilitat del recurs sense dependre de la pluja en períodes de sequera.

El projecte compta amb les aliances públicoprivades i les sinergies entre els diferents actors del territori metropolità: a més d'Aigües de Barcelona i la UPC, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), els ajuntaments del territori, Cetaqua, el Parc Agrari del Baix Llobregat i l’Institut Agrícola Català de Sant Isidre. La iniciativa, impulsada per Aigües de Barcelona, s’ha presentat en una jornada el 17 de maig, a l'Agròpolis.