Primer Premi de Ciència Oberta de la UPC a la professora Yolanda Vidal

Retrat de la professora Yolanda Vidal

La professora Yolanda Vidal, primer premi UPC de Ciència Oberta

La professora guardonada i els finalistes, juntament amb el director de l’Àrea de Recerca i Transferència de la UPC, Valentí Guasch, i del professor Rafael Vidal, delegat del rector en Ciència Oberta i Ciència Ciutadana
Descarregar

Mercè Crosas, investigadora del BSC, i Jesús Alcober, delegat del rector per al Campus Digital Unite!

Un moment de la V Jornada UPC de Ciència Oberta, a la Sala d'Actes de l'ETSEIB

Un moment de la V Jornada UPC de Ciència Oberta, a la Sala d'Actes de l'ETSEIB

Entrada a la Sala d'Actes de l'ETSEIB el dia de la jornada
Descarregar

En la jornada es va explicar les diferents actuacions del Full de ruta 2025 de Ciència Oberta a la UPC

La professora Yolanda Vidal, del Departament de Matemàtiques i de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), ha rebut el primer Premi de Ciència Oberta de la UPC, que s’ha lliurat el 21 de juny en el decurs de la V Jornada UPC de Ciència Oberta. El Premi reconeix les iniciatives i projectes que han destacat per la seva contribució a la ciència oberta a la UPC.

25/06/2024

El Premi de Ciència Oberta de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) en aquesta primera edició se li ha atorgat a la professora Yolanda Vidal Seguí, de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), i investigadora del Departament de Matemàtiques, del grup de recerca de Control, Dades i Intel·ligència Artificial (CoDAlab). Vidal ha rebut el premi per la seva extensa activitat de recerca publicada en revistes d’accés obert i la voluntat de posar a l’abast de la comunitat científica les dades obtingudes de la seva recerca. El jurat també ha valorat la seva aportació en la docència, amb l’elaboració de vídeos docents de les assignatures que imparteix a l’EEBE, i el seu paper en l’impuls de la ciència oberta com a editora en diverses revistes d’accés obert, com ara Wind Energy, Engineering Applications of Artificial Intelligence o Wind Energy Science, des d’on s'ha promogut que tot el procés de revisió dels articles estigui en obert i sigui interactiu (open peer review).

La recerca de Vidal se centra a monitorar la salut d’aerogeneradors de mida industrial per determinar i evitar, al més aviat millor, possibles danys que puguin tenir. És el que s’anomena manteniment predictiu, que consisteix a predir, a partir de dades, les futures incidències en aquests equips. En concret, des del Laboratori del grup de recerca on treballa han començat a compartir dades experimentals per posar a l’abast de la comunitat científica perquè puguin validar metodologies de manteniment predictiu en aquests actius. Per exemple, el conjunt de dades per a la detecció de danys mitjançant l’anàlisi vibracional en turbines eòliques a alta mar s’ha publicat al repositori de dades de recerca CORA i ja acumula més de 60.000 descàrregues.

Els professors Jordi Mazón Bueso i Joan Miquel Solé, i el tècnic de suport a la recerca Felix Urs Erich Freitag han estat els finalistes en aquesta primera edició d'un premi que té com a objectiu donar suport a la comunitat universitària que ha excel·lit a incloure pràctiques de ciència oberta en la seva activitat acadèmica.

V Jornada UPC de Ciència Oberta
El Premi s'ha atorgat en el marc de la V Jornada UPC de Ciència Oberta, que ha tingut lloc a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) de la UPC, ha servit per debatre i compartir coneixements en el camp de la ciència oberta, un moviment que impulsa l'accés lliure al coneixement científic i promou la col·laboració i la transparència en la recerca.

El professor Rafael Vidal, delegat del rector en Ciència Oberta i Ciència Ciutadana de la UPC, ha fet balanç del primer any del Full de Ruta 2025 de Ciència Oberta a la UPC. A més, experts i responsables en ciència oberta de diverses institucions han compartit coneixement sobre les plataformes i eines que faciliten l'accés i l'ús compartit de les dades de recerca, així com sobre la gestió de les dades de recerca.

També s’ha donat detall de les iniciatives actuals i els futurs desenvolupaments per a l'impuls de la ciència oberta i s’ha explicat l'estratègia catalana per a la ciència oberta.  Així mateix, s’ha fet referència a la Declaració de Barcelona per promoure l’accés obert, a la qual s’hi han adherit més de 30 universitats i centres de recerca, entre les quals s’inclou la UPC.

La ciència oberta representa un canvi de paradigma en la investigació científica, promovent la transparència i la col·laboració.  Impulsada per la Comissió Europea des de 2013, aquesta pràctica ha estat adoptada per universitats i centres de recerca globals per augmentar l'impacte i la sostenibilitat de la recerca. La seva integració legislativa es veu reflectida en diverses lleis espanyoles i catalanes entre 2022 i 2023.

Recentment, el Ministeri de Ciència i Innovació ha presentat l'Estratègia Nacional de Ciencia Abierta del 2023, complementada per l’Estratègia Catalana de ciència oberta. En l'àmbit universitari, documents com el de la CRUE el 2019 i l’Open Science roadmap definit per l’aliança Unite!, de la qual la UPC forma part, defineixen objectius per fomentar la ciència oberta. El Pla estratègic 2022-2025 de la UPC destaca el compromís amb aquesta pràctica.

El Full de ruta 2025 de Ciència Oberta a la UPC, aprovat per Consell de Govern, ha estat elaborat per un equip divers de professionals de la UPC, cadascun aportant la seva experiència i coneixements en àrees clau.

En la mateixa jornada també es van exposar, a través d’uns plafons, les accions del Full de ruta de Ciència Oberta de la UPC, donant a conèixer les principals estratègies i iniciatives que s’estan implementant a la Universitat per promoure una recerca més accessible i col·laborativa.