El primer patí català adaptat per a la navegació de persones amb discapacitat visual competirà a la Copa Amèrica

Dani Anglada navegant

Dani Anglada navegant

Acte de presentació del patí adaptat al Club Patí Vela Barcelona

Acte de presentació del patí adaptat al Club Patí Vela Barcelona

Unes setmanes abans de l’inici de la 37ª edició de la Copa Amèrica a Barcelona, s’ha presentat a Barcelona el primer patí català adaptat per a la navegació de persones amb discapacitat visual. Un projecte de Dani Anglada Pich, graduat en Nàutica i Transport Marítim per la UPC i actual estudiant de màster a la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB).

26/07/2024

El primer patí català adaptat per a la navegació de persones amb discapacitat visual creat per Dani Anglada Pich, actual estudiant de màster de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), competirà a la Copa Amèrica el proper mes d’octubre. 300 patins es faran a la mar per celebrar i reivindicar aquesta embarcació tradicional catalana. Anglada ha presentat el patí Lady i el seu projecte Yes we sail el 24 de juliol, al Club Patí Vela Barcelona. L’avarada del patí ha estat apadrinada per Grant Dalton, director general de la Copa Amèrica i de l’Emirates Team New Zealand. En l’esdeveniment també hi ha participat el rector de la UPC, Daniel Crespo, i el degà de l’FNB, Agustí Martín.

L’embarcació, única al món, mesura 5,60 m d’eslora x 1,60 m de mànega, i presenta una vela major de 12,6 m2. S’ha reforçat l’estructura amb fusta tropical d’aiús, més dúctil per millorar-ne la torsió, junt amb una altra fusta més dura com la de sipo.

Capità de la marina mercant per la UP i patró de xàrter, Dani Anglada va quedar cec als 31 anys, a causa de l'explosió d'un extintor a la seva cara l’11 de gener de 2018, mentre servia com a oficial a bord d’un buc que transportava gas natural liquat, a 500 milles de la costa hawaiana. Després de passar un procés llarg i complex d’adaptació a la seva nova realitat, Anglada no només va tornar a navegar sinó que va crear el projecte Yes We Sail amb el qual vol expandir la vela inclusiva per tot el món. Es tracta d'una iniciativa pionera per empoderar les persones amb discapacitat visual en la navegació a vela, tant recreativa com professional, i que aborda la recuperació física i mental a través de l’esport nàutic. El projecte compta amb el suport de l’FNB, entre d’altres.

Anglada ha iniciat el projecte després de desenvolupar, anteriorment, un prototip de un guant (amb posterior evolució a armilla) i de construir el primer patí català A2 adaptat.

Propers reptes
Amb l’objectiu de recuperar la vela com a esport paralímpic als JJOO de Brisbane 2032, Dani Anglada, amb el seu projecte Yes We Sail, ha definit una sèrie de reptes. A banda de competir a la Copa Amèrica a Barcelona, té previst fer la volta a l’Illa de Wight, el 2025 (ruta: 60 milles nàutiques. Illa: 390 Km2), recorregut de la regata que l’any 1851 va donar lloc a la primera Copa Amèrica.

Posteriorment, vol fer la volta al llac Lemán el mateix any (ruta: 67 milles nàutiques). Llac: 520 Km2). Aquesta és la seu de la Bol D’Or Mirabaud, la major regata en aigües tancades del món, i seu de l’equip Alinghi Red Bull Racing i del Comitè Olímpic Internacional.