Premi L’Oréal per a la investigadora María Godoy per estudiar biomaterials intel·ligents

Retrat de la investigadora María Godoy
Descarregar

La investigadora María Godoy estudia la síntesi de sistemes antibacterians sensibles a estímuls externs per potenciar la integració de teixits

La investigadora de la UPC María Godoy ha estat guardonada amb el premi del programa L’Oréal-UNESCO ‘For women in science’ per investigar i desenvolupar materials per a aplicacions biomèdiques que millorin la vida dels pacients.

30/05/2024

El programa L’Oréal-UNESCO ‘For women in science’ ha reconegut María Godoy, del grup de recerca en Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits (BBT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), pel seu treball en el projecte 'Biomaterials intel·ligents sensibles a estímuls externs per potenciar la integració de teixits i les propietats antibacterianes (BioSmart)’. El premi, atorgat també a altres quatre investigadores, està dotat amb 15.000 euros i té com a objectiu visibilitzar el lideratge femení en l’àmbit científic a Espanya.

“Els bacteris patògens han desenvolupat resistència als antibiòtics des del segle passat, cosa que dificulta el tractament d'infeccions”, explica María Godoy. D'aquesta manera, el treball d’aquesta investigadora i el seu equip se centra en la recerca i el desenvolupament de materials per a aplicacions biomèdiques que permetin millorar la vida dels pacients. Per això, busquen solucions innovadores mitjançant la creació de biomaterials intel·ligents i l'ús de pèptids antibacterians amb l'objectiu que actuïn en cas que algun implant s'infecti. Es tracta, doncs, de trobar una solució a la resistència que han desenvolupat les bactèries patògenes als antibiòtics i que poden dificultar el tractament d'infeccions.

Godoy, que és doctora en Enginyeria Biomèdica per la UPC, ha estat distingida recentment amb la beca Ramon y Cajal. Després de doctorar-se, va rebre una beca DFF-Mobilex a la Technical University of Denmark, on va adquirir experiència en la síntesi de microreactors compartimentats per dur a terme reaccions biològiques de manera intracel·lular. Posteriorment, va tornar a Espanya amb una beca Beatriu de Pinós a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), on va dissenyar biotintes imprimibles per millorar la regeneració tissular.

L’activitat de recerca de Maria Godoy se centra en la síntesi de sistemes antibacterians sensibles a estímuls externs per potenciar la integració de teixits. “Observar de prop l'impacte i les conseqüències de la recerca en biomaterials al meu entorn proper, especialment a través d'intervencions que milloraven significativament la qualitat de vida de la meva mare, va despertar en mi un interès profund per a aquest tema en particular. Aquesta experiència em va fer reflexionar sobre com la ciència pot influir de manera positiva en el benestar i la salut dels teus éssers estimats i, de manera més àmplia, de la societat en general”, assenyala.

El repte més gran per a la investigadora ha estat en la transferència de tecnologia del laboratori a la indústria: “Fins que no et trobes en aquesta situació, no saps tot el que cal tenir en compte a l'hora de traslladar el desenvolupat al laboratori a una escala més industrial”.

El grup en Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits del Departament de Ciència i Enginyeria de Materials de la UPC és un grup de recerca consolidat de la Generalitat de Catalunya i té la seu al Campus Diagonal-Besòs. Dissenya biomaterials funcionals per a la reparació i la regeneració de teixits i el tractament de diverses patologies.