La UPC participa en el projecte Phi-LabNET de l’ESA per impulsar la innovació espacial

D’esquerra a dreta, Josep Colomé, director de l’Àrea de Promoció del Sector Espacial de Catalunya a l’IEEC, Juan Carlos Cortés, director de l’Agència Espacial Espanyola (AEE) i vicepresident del Consell de l’ESA, Luca del Monte, responsable del Departament de Comercialització de l’ESA, i Pol Gibert, secretari general del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya.
Descarregar

D’esquerra a dreta, Josep Colomé, director de l’Àrea de Promoció del Sector Espacial de Catalunya a l’IEEC; Juan Carlos Cortés, director de l’Agència Espacial Espanyola (AEE) i vicepresident del Consell de l’ESA; Luca del Monte, responsable del Departament de Comercialització de l’ESA, i Pol Gibert, secretari general del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya.

La UPC forma part del consorci que posarà en marxa el Phi-Lab NET Spain, una nova infraestructura dedicada a impulsar la innovació espacial dins el Programa ScaleUp de l’Agència Espacial Europea (ESA). El nou centre fomentarà la col·laboració entre acadèmia, indústria i inversors en l'àmbit espacial.

08/10/2024

L'1 d'octubre, en el marc del New Space Economy Congress 2024 que ha tingut lloc a La Llotja de Mar de Barcelona, s'ha presentat el Phi-Lab NET Spain, una nova infraestructura dedicada a impulsar la innovació espacial dins el Programa ScaleUp de l’Agència Espacial Europea (ESA).

El Phi-Lab espanyol disposarà d’un model de cofinançament anual que proporcionarà 1,1 milions d’euros per a projectes. Aquest finançament permetrà fomentar la col·laboració entre l’acadèmica, els centres d’investigació, la indústria i les entitats inversores. El llançament del Phi-LabNET Spain a Barcelona, que formarà part de la xarxa Phi-LabNET, representa un pilar fonamental dins del programa ScaleUp, iniciativa dissenyada per accelerar la comercialització de l’espai i fomentat el creixement de la inversió privada en l’àmbit espacial.

En el marc de la convocatòria llançada per l’ESA, la proposta coordinada per l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) per allotjar un Phi-Lab a Barcelona, centrat en les tecnologies espacials i la seva aplicació per impulsar la resiliència climàtica, va resultar guanyadora i es va adjudicar a principis del passat mes de setembre. En la proposta hi han pres part els investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) Adriano Camps, Carlos López i Merce Vall-llosera, tots tres del Centre Específic de Recerca en Comunicació i Detecció (CommSensLab). El programa comptarà amb un important cofinançament per part de les entitats del consorci guanyador, l’aportació principal de les quals procedeix de la Generalitat de Catalunya, amb més de 8 milions d’euros, a través de les tres entitats que col·laboren en el desplegament de l’Estratègia NewSpace de Catalunya: l’IEEC, la Fundació i2CAT i l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC).

El Phi-LabNET Spain estarà ubicat a l’edifici RDIT del Parc Mediterrani de la Tenologia de Castelldefels, al Campus del Baix Llobregat de la UPC, on també s’ubica la seu de l’IEEC i l’ESA-BIC Barcelona. Aquest nou centre es dedicarà a donar suport a projectes innovadors i disruptius mitjançant convocatòries dirigides pel consorci guanyador de la proposta, liderat per l’IEEC i integrat per la UPC, la Fundació i2CAT, l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), la Fundación General CSIC, la Knowledge Innovation Market Foundation (KIM), ARRIBES Enlightenment, la Universitat de València (UVEG), el Barcelona Supercomputing Centre (BSC-CNS), l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), l’Instituto Ricardo Valle de Innovación (IRV) i la Planta pilot de l'ESA MELiSSA, ubicada a la Universitat Autònoma de Barcelona. El programa farà costat tant a entitats acadèmiques com a la indústria espacial estatal.

Phi-LabNET Spain oferirà, a més de finançament i una gran xarxa de coneixement, gestió de la IP, suport tècnic, accés a infraestructures i business coach, i es durà a terme un acompanyament integral a tots els projectes seleccionats.