La UPC, entre les cinc universitats líders a Espanya en volum de patents

Amb 298 sol·licituds de patents europees sol·licitades entre el anys 2000 i 2020, la UPC es consolida com una de les principals universitats d'Espanya en innovació. Aquestes xifres la situen entre les cinc universitats amb més volum de patents i entre les tres primeres de Catalunya.

25/10/2024

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) consolida el seu paper com a motor d'innovació a Europa, contribuint al creixement de les patents acadèmiques al continent. Un nou informe, desenvolupat per l’Observatori de Patents i Tecnologia de l’Oficina Europea de Patents (OEP), en col·laboració amb l’Institut Fraunhofer per a la Investigació de Sistemes i Innovació (Fraunhofer ISI), revela que les universitats europees han augmentat de manera significativa la seva activitat en sol·licituds de patents durant les darreres dues dècades, essent responsables del 10,2% de totes les sol·licituds de patents presentades a Europa. A Espanya, aquest percentatge puja fins al 14,6%.

Segons l’informe, 75 universitats espanyoles han generat almenys una sol·licitud de patent europea a l'OEP en el període 2000-2020. La UPC, amb 298 sol·licituds de patents, juntament amb la Universitat de Barcelona (330) i la Universitat Autònoma de Barcelona (328), està entre les primeres a Catalunya, regió que encapçala la llista de les institucions més productives en aquest àmbit a l’Estat. En el panorama del sistema universitari espanyol, la UPC es posiciona en quart lloc, per darrere de la Universitat Politècnica de València (301) i per davant de la Universidad Politécnica de Madrid (260).

L'informe, que analitza dades de més de 1.200 universitats europees, subratlla que la col·laboració entre universitats i empreses ha estat fonamental per augmentar la quantitat de sol·licituds de patents. Un petit nombre d’universitats a Europa (el 5% de les 1.200 universitats en l’estudi) representa la meitat de totes les sol·licituds de patents acadèmiques. Aquestes estan centrades en camps tecnològics de base científica i reben el suport d’oficines especialitzades de transferència de coneixements (OTC).

Espanya ocupa el desè lloc a Europa i el vuitè a la Unió Europea. Els països líders en aquesta matèria són Alemanya, França, Regne Unit i Itàlia.