La UPC desperta vocacions STEAM amb un cicle de conferències a les Biblioteques de Barcelona

El dilluns 14 d'octubre s’inicia el cicle de conferències ‘Horitzons de Tecnologia’, organitzat per la UPC, el Consorci de Biblioteques de Barcelona, Barcelona Activa i l'Ajuntament de Barcelona. Les xerrades, que es duran a terme en diferents biblioteques de la ciutat, vol apropar a la ciutadania projectes científics i tecnològics d’actualitat de la mà d’investigadors i investigadores de la Universitat.

10/10/2024

Al llarg del cicle ‘Horitzons de Tecnologia’ en el qual participa la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), es tractaran temes diversos, com el vehicle elèctric, la salut visual, l’alimentació sostenible, la robòtica mèdica assistencial, les matemàtiques aplicades a les malalties infeccioses, la impressió 3D o bé l’urbanisme a Barcelona. Les conferències seran impartides per investigadors i investigadores de la Universitat, que compartiran els seus coneixements i experiències en aquests àmbits.

Les xerrades de divulgació cientificotecnològica tindran lloc a diferents biblioteques de la ciutat de Barcelona, en el marc dels seus programes d’activitats i d’acord amb els fons especialitzats i centres d’interès de les biblioteques. Les xerrades s’adrecen al públic en general i hi participen vuit investigadors i investigadores de la UPC amb una àmplia trajectòria en l’àmbit de la divulgació.

La primera sessió tindrà lloc a la Biblioteca Xavier Berenguel i serà impartida per Núria Salán, investigadora del Departament de Ciència i Enginyeria de Materials i professora de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT). La conferència, titulada ‘Materials de cine’, explorarà com el cinema de ciència ficció utilitza sovint recursos d’enginyeria, però no sempre amb prou rigor científic.

Les properes conferències del cicle ‘Horitzons de Tecnologia’ són les següents:

• ‘L’enginy (in)visible: viatge per la història de les dones pioneres en el desenvolupament científic i tecnològic’. A càrrec de Núria Salán.
    Dimecres 16 d’octubre, a les 18.30 h, a la Biblioteca Francesca Bonnemaison.
  • ‘Com funcionen les nostres ciutats? El cas urbanístic de Barcelona’. A càrrec de Joan Moreno, Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori.
    Dimarts 22 d’octubre, a les 18.30 h, a la Biblioteca Fort Pienc – Ana María Moix.
  • ‘Cuidem la nostra salut visual: hàbits saludables a casa’. A càrrec de Núria Tomás, Departament d’Òptica i Optometria. Dimecres 23 d’octubre a les 18.30 h, a la Biblioteca Camp de l'Arpa – Caterina Albert.
  • ‘Alimentem la sostenibilitat. Seiem a taula?’. A càrrec d’Anna Gras, del Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia. Dijous 24 d’octubre a les 18.30 h, a la Biblioteca Joan Miró.
  • ‘Robòtica per a la rehabilitació i l’assistència a les persones: què són els robots cirurgians?’. A càrrec d'Alícia Casals, Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial. Dimecres 30 d’octubre a les 18.30h, a la Biblioteca Sagrada Família - Josep M. Ainaud de Lasarte.
  • ‘Les matemàtiques de les malalties infeccioses. Què poden fer les matemàtiques per lluitar contra les malalties infeccioses?’. A càrrec de Daniel López Codina, Departament de Física. Dimecres 6 de novembre, a les 18.30 h, a la Biblioteca Sagrada Família - Josep M. Ainaud de Lasarte.
  • ‘Imprimirem cases a l’espai? Passat, present i futur de la impressió 3D’. A càrrec de Joaquim Minguella, Departament d’Enginyeria Mecànica. Dimarts 12 de novembre, a les 18.30 h, a la Biblioteca Montserrat Abelló.
  • ‘El vehicle elèctric: passat, present o futur?’. A càrrec de Lluc Canals, Departament d’Enginyeria de Projectes i de la Construcció. Dimecres 20 de novembre, a les 18.30 h, a la Biblioteca Francesc Candel.
  • ‘Emprenguem, emprenguem, que el món s’acaba!’. A càrrec de Núria Salán, Departament de Ciència i Enginyeria de Materials. Dimarts 3 de desembre, a les 18.30 h, a la Biblioteca Horta – Can Mariner.

Pla de Foment de Vocacions i Divulgació STEAM

La iniciativa s’emmarca en el Pla de Foment de Vocacions i Divulgació STEAM de la UPC, i recull l’experiència del programa de conferències de divulgació científico-tecnològica STEAM que la Universitat ofereix cada curs acadèmic als centres educatius de secundaria, batxillerat i cicles formatius i en què han participat més de 10.000 alumnes en el darrer curs. Es tracta de xerrades divulgatives orientades a despertar la curiositat científicotecnològica, donar visibilitat a l’activitat i els valors de la recerca d’investigadors i investigadores, treballar contra els estereotips i rols de gènere associats a l’enginyeria i la tecnologia, i divulgar projectes de recerca i d’innovació dissenyats per millorar la vida de les persones, mostrant la seva aplicabilitat social.

El cicle ‘Horitzons de Tecnologia’ és una iniciativa conjunta de la UPC, Barcelona Activa, Ajuntament de Barcelona i Biblioteques de Barcelona.