La UPC crea un centre de recerca en automoció i mobilitat avançada

Imatge interior vehicle amb pantalla

Imatge de Samuele Errico Piccarini-Unsplash

S’ha creat el Centre Específic de Recerca en Automoció i Mobilitat Avançada amb la voluntat d’aglutinar l’activitat i el coneixement de la Universitat al voltant de les ciències i les tecnologies de l’automoció, les noves formes de mobilitat i el transport del futur, i que esdevingui un centre referent en aquest àmbit. El nou centre integra el 'hub' d’R+I en mobilitat urbana CARNET.

05/06/2024

El Centre Específic de Recerca en Automoció i Mobilitat Avançada (CER-AMA) està orientat a impulsar la recerca, el desenvolupament i la innovació de tecnologies i solucions en l’àmbit de l’automoció, la mobilitat i el transport, propulsant projectes que contribueixin a fer créixer el sistema productiu. I per fer-ho s’aprofitarà la connexió entre els diferents nodes de coneixement i el teixit industrial i institucional associats a la Universitat.

La UPC té una base de coneixement extensa en automoció, transport i mobilitat. Ara, la voluntat és crear aquest centre multidisciplinari per a que sigui de referència internacional, que aglutini tot aquest coneixement i aporti solucions tecnològiques innovadores, alhora que pugui acompanyar les empreses i les institucions en aquest àmbit. També és objectiu del centre formar les persones a través de programes de formació especialitzats i retenir el talent. El centre passa, així, a incloure’s dins del catàleg de grups de recerca de la UPC.

Del vehicle autònom al transport connectat
Els camps d’actuació del CER-AMA són idear, dissenyar i acompanyar en el procés de producció dels vehicles del futur, tenint en compte els reptes actuals en termes mediambientals, energètics, d’usabilitat i seguretat, i considerant la percepció de l’usuari. Igualment, s’abordaran nous models de negoci en aquest àmbit i la introducció del vehicle autònom.

En transport i mobilitat, s’estudiaran les xarxes de transport urbanes i interurbanes, la modelització del trànsit de diferents escenaris i la seguretat viària. Es farà recerca en transport connectat, autònom, elèctric i compartit, aplicats tant en l'àmbit de transport públic com privat.

El CER-AMA estarà constituït inicialment per deu membres del PDI doctors d’un conjunt ampli de departaments. El centre integra també el hub de recerca i innovació en mobilitat urbana CARNET, creat el 2015 conjuntament amb Volkswagen Research (actualment Volkswagen Group Innovation) i SEAT. ­CARNET i la UPC han estat agents clau en la creació de l’EIT Urban Mobility, així com en la ubicació de la seva seu central a Barcelona a finals de l’any 2018. També han estat cabdals en la creació i la posada en funcionament del Centre d’Investigació i Innovació en Mobilitat Avançada (CIIMA-UP4).

L'aprovació per a la creació del CER-AMA s'ha aprovat al Consell de Govern del 30 de maig.