Nova Càtedra CHIP per liderar la transformació del sector dels semiconductors

La UPC crea la Càtedra universitària en Xips per a Arquitectures Avançades i Sistemes Fotònics, la càtedra CHIP, per formar i captar talent amb l'objectiu de reforçar les capacitats científiques, de disseny i de producció de la indústria de xips i semiconductors. Compta amb la col·laboració del BSC, l'ICFO i 13 empreses.

14/05/2024

La iniciativa s’emmarca en el programa de ‘Càtedres Chip’, dintre del Projecte Estratègic de Microelectrònica i Semiconductors (PERTE Chip), promogut pel Ministeri per a la Transformació Digital i la Funció Pública, i finançat amb fons europeus Next Generation.

La missió principal de la Càtedra CHIP UPC és la formació i la captació de talent per reforçar les capacitats científiques, de disseny i de producció de la indústria de xips i semiconductors. La iniciativa busca reforçar aquest sector tecnològic, oferint també una oferta formativa de grau, màster i doctorat per formar professionals qualificats que puguin abordar els nous reptes d’innovació, contribuir al desenvolupament sostenible i reforçar la posició d’Europa en el marc de la competitivitat internacional.

En la creació d’aquesta Càtedra, la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) compta amb la participació de dos centres de recerca amb vinculació a la Universitat, el Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) i l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), els quals proporcionaran a l'estudiantat l’accés al coneixement expert i a les seves instal·lacions per dur a terme noves recerques i desenvolupaments tecnològics, amb l'acompanyament de les empreses vinculades a aquests centres.

Així mateix, a banda de la subvenció del Ministeri, la Càtedra de la UPC compta amb el suport de 13 empreses de l'ecosistema dels semiconductors a Catalunya, que aportaran un milió d’euros. Des de la Càtedra se’ls aportarà innovació perquè puguin desenvolupar solucions pioneres que contribueixin a la seva competitivitat.

Despertar vocacions
La Càtedra no només se centra a formar nous professionals, sinó que també té el compromís de despertar vocacions científiques i tecnològiques des d’edats primerenques, per això impulsarà també activitats adreçades a centres escolars, mitjançant el projecte Sidecar. Aquest projecte busca enfortir els fonaments de l'educació tecnològica de primària i secundària amb la creació de píndoles informatives, tallers i conferències que despertin la curiositat dels més joves cap a la tecnologia. En aquest sentit, inclourà recursos formatius i activitats de formació per a professorat d’instituts i centres escolars, incorporant i aplicant arquitectures modernes i obertes com ara RISC-V.

La nova Càtedra compta amb la subvenció del PERTE CHIP fins al 2026 i la seva continuïtat serà consolidada a partir de fons propis i la col·laboració de les empreses, convertint-se d’aquesta forma en una peça clau en l’àmbit dels xips i els semiconductors.

En el marc del PERTE CHIP, el Govern preveu la creació de 17 càtedres universitàries en col·laboració amb 80 empreses i centres de l’ecosistema espanyol, que mobilitzaran una inversió global de 54,5 milions d’euros.  L’objectiu d’aquests ajuts és reforçar la recerca, la difusió i la formació en l’àmbit de la microelectrònica, concretament en les àrees de disseny de circuits microelectrònics, nous materials i dispositius, processos tecnològics, i test i encapsulat de xips, així com aconseguir la sobirania digital d'Europa i generar ocupació qualificada i digital.