La UPC aprofita l'ampliació de capital de Mitiga Solutions per desinvertir en la 'spin-off'

Imatge de dades computacionals
Descarregar

Imatge: Micha/Pixabay

La UPC ha aprofitat la recent ampliació de capital de l'empresa de tecnologia climàtica Mitiga Solutions per dur a terme la venda de les seves participacions. Mitiga és una 'spin-off' sorgida l’any 2018 del coneixement conjunt de la UPC i del Barcelona Supercomputing Center - Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS).

30/09/2024

La desinversió estratègica de la UPC a Mitiga Solutions es produeix en el marc de la nova inversió de 8 milions d'euros liderada per Elaia, amb la participació dels inversors existents Kibo Ventures, CREAS Impacto i Faber, a més d'altres socis estratègics. Aquesta inversió completa la ronda de sèrie A de Mitiga iniciada el maig del 2023, amb l'objectiu d'accelerar l'expansió europea de la companyia a mesura que la nova normativa exigeix la divulgació del risc climàtic per a les empreses de la Unió Europea.

La venda de l'1,43% d'accions de què disposava la UPC subratlla l'èxit assolit tant per l'empresa, que ha aconseguit aixecar rondes d’inversió per valor de 21 milions d’euros des de la seva fundació, com pel model d'innovació de la Universitat, que treballa per fomentar la valorització de la recerca, la transferència tecnològica i la creació d'empreses de base tecnològica a través del Servei de Gestió de la Innovació. La UPC va ser la primera universitat a Catalunya i a Espanya en impulsar, fa més de 25 anys, la transferència tecnològica, el suport a  la innovació i la creació d’empreses basades en el coneixement en la comunitat universitària. Fins ara, la UPC  ha afavorit la creació de més de 400 empreses de base tecnològica (spin-off i start-up) que han generat més de 5.000 llocs de treball.

El vicerector de Transferència, Innovació i Emprenedoria, Climent Molins, afirma que “la creació d’spin-off és una de les alternatives quan hi ha una innovació resultat de la recerca per ser transferida a la societat per a la seva comercialització. Altres vegades directament s’innova conjuntament amb l’empresa o es llicencia la tecnologia. La creació d’una spin-off esdevé sovint quan la tecnologia té un caràcter disruptiu i l’equip innovador té caràcter emprenedor, com és el cas de Mitiga”. I afegeix: “La sortida de Mitiga ens permet confirmar que el model UPC de creació de spin-off i suport a la transferència és exitós, i posa de manifest la important contribució de les universitats i centres de recerca a la generació d’un ecosistema d’empreses basat en el coneixement al nostre territori. Comencem a recollir els fruits, de més de 25 anys de feina,  en favor de la transferència de tecnologia i la creació d’empreses deep-tech.

Alejandro Martí, cofundador i CEO de Mitiga Solutions, explica: ''La inversió a Mitiga Solutions ha representat per a la UPC un dels majors èxits en el seu historial d'inversió a spin-off,  ja que Mitiga ha generat més de 100 llocs de treball a Barcelona i s'ha convertit en una empresa de referència al sector climate tech.

Frenar el risc climàtic
El canvi climàtic està posant en risc trilions d'euros en valor d'actius, a causa de fenòmens com ara inundacions, onades de calor extremes, incendis forestals i sequeres. Les empreses europees necessiten urgentment entendre com els afecten aquests riscos, de manera individualitzada. A aquesta urgència s'hi afegeix la creixent pressió reguladora per informar sobre l'exposició de les empreses al risc climàtic. Actualment, és un requisit per a les grans empreses i els agents regulats en els sectors financers a tota la Unió Europea i el Regne Unit.

Mitiga Solutions desenvolupa EarthScan, una plataforma SaaS que permet a les empreses analitzar, informar i actuar sobre la seva exposició al risc climàtic. Basada en la ciència climàtica més capdavantera i la modelització de dades, EarthScan proporciona informació a través de tres escenaris climàtics i múltiples horitzons temporals. És utilitzada per clients en els sectors de manufactura, retail, hostaleria, inversió en béns arrels i infraestructura per obtenir informació personalitzada sobre la seva exposició a fenòmens climàtics extrems.

Els casos d'ús inclouen decisions de planificació de localitzacions més informades, cicles de diligència deguda a grans carteres i capacitats de reporting on-demand alineades amb els requisits de la UE. EarthScan també està disponible per a empreses de tot el món a App Source, gràcies a l'associació existent de Mitiga amb Microsoft. Més enllà d'EarthScan, les capacitats de modelació d'alta resolució de Mitiga i l'accés a un dels supercomputadors més grans d'Europa permeten resoldre casos d'ús en la renovació energètica d'edificis i els pronòstics de fenòmens meteorològics extrems, personalitzats a grans clients corporatius com Telefònica i l'asseguradora alemanya HDI.