La professora Eva Miranda, matemàtica referent de la iniciativa #científicasCASIO

Poster d'Eva Miranda per la il·lustradora Lily Brick
Descarregar

Imatge de la professora Eva Miranda, realitzada per la il·lustradora Lily Brick

Poster de Maria Bras- Amorós, imatge de la il·lustradora Carmen Segovia
Descarregar

Imatge de Maria Bras-Amorós, dibuixada per Carmen Segovia

Tot coincidint amb el Dia Internacional de la Dona Matemàtica, el 12 d’abril, la investigadora i professora de la UPC Eva Miranda i l''alumni' Maria Bras-Amorós han entrat a formar part de la constel·lació de #científicasCASIO, un projecte divulgatiu que reivindica la tasca de grans científiques de tots els temps il·lustrant les tapes de les calculadores amb retrats de matemàtiques, físiques, químiques, enginyeres o inventores.

13/05/2024

Eva Miranda, investigadora ICREA Academia i catedràtica del Departament de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), és una de les quatre matemàtiques reconegudes que s’han sumat a la iniciativa #científicasCASIO, retratades per quatre il·lustradores. Com a docent, Eva Miranda és professora de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) i de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) . A la iniciativa també s'ha sumat Maria Bras-Amorós, doctora en Matemàtiques per la UPC i professora a la Universitat Rovira i Virgili.

Des del 12 d’abril, Dia Internacional de la Dona Matemàtica, la imatge d’Eva Miranda, realitzada per la il·lustradora Lily Brick, i la de Maria Bras- Amorós, dibuixada per Carmen Segovia, llueixen en una de les tapes de les calculadores, en reconeixement de la seva tasca com a matemàtiques. El mateix dia s’han unit altres dues matemàtiques catalanes de referència, que disposen també de pàgines de perfils propis al web #científicasCASIO. Es tracta de Griselda Pascual (retratada per Miriam Rivera) i Pilar Bayer (dibuixada per Laufer).

Eva Miranda estudia la interacció entre singularitats, simetries i fenòmens complexos en geometria, dinàmica i física matemàtica, una tasca que ha estat distigida amb el Premi François Deruyts de la Reial Acadèmia de Bèlgica i amb un dels premis Bessel de la Fundació Humbolt. També ha estat nomenada Hardy Lecturer de la London Mathematical Society, del Regne Unit. Miranda és la primera matemàtica a l'Estat en rebre aquests reconeixements, atorgats habitualment a reconeguts matemàtics internacionals distingits amb la medalla Fields o el Premi Abel.

Científiques i enginyeres referents en disciplines STEAM
Totes quatre se sumen a les altres 19 matemàtiques, físiques, químiques, enginyeres o inventores que també formen part de la col·lecció de calculadores il·lustrades que ja han arribat a les mans de més de 80.000 estudiants i docents.

Hipàtia, Sophie Germain, Ada Lovelace, Marie Curie, Ángela Ruiz Robles, són algunes de les científiques incorporades en aquesta iniciativa, impulsada per la Divisió Educativa de CASIO al 2019, aquesta multinacional japonesa, fabricant d’electrònica de consum, vol reivindicar la recerca i les aportacions de grans científiques i dones referents en àmbits STEAM

En aquesta ocasió, les quatre dones que s’han unit al projecte s’han dedicat tant a la docència com a la recerca i es dona la circumstància que tres d’elles tenen un vincle molt especial, ja que Griselda Pascual va ser professora de Pilar Bayer i aquesta, al seu torn, va impartir classes a Eva Miranda. Podeu escoltar aquesta experiència al pòdcast següent (Eva Miranda: a partir del minut 29:22):

'Maestras y discípulas' (Spotify)

Dia Internacional de la Dona Matemàtica i Dia Escolar de les Matemàtiques
Des de 2019, cada 12 de maig se celebra el Dia de la Dona Matemàtica, una jornada que té com a objectiu visibilitzar la feina de les dones matemàtiques de tot el món i inspirar i motivar a més nenes, joves i professionals a treballar en aquesta disciplina. El Comitè de Dones Matemàtiques de la Unió Matemàtica Internacional va triar aquest dia com a homenatge a la matemàtica iraniana Maryam Mirzakhani.

Mirzakhani (1977-2017) va ser la primera dona guardonada amb la Medalla Fields, el premi més prestigiós de les matemàtiques. Ho va aconseguir el 2014 per les seves contribucions excel·lents a la dinàmica i la geometria de les superfícies de Riemann i els seus espais de mòdul. Actualment, només una altra dona ha obtingut aquesta distinció: la matemàtica ucraïnesa Maryna Viazovska.

Cada 12 de maig, també se celebra el Dia Escolar de les Matemàtiques, data que coincideix amb el naixement de Pedro Puig Adam (l'any 1900), l'insigne matemàtic precursor de la didàctica de les matemàtiques a Espanya durant la dècada dels cinquanta.