Estudiants de Unite! pugen a l’U!Train per analitzar la xarxa ferroviària europea

El dia 2 de setembre, 30 estudiants europeus –entre els quals s’inclouen cinc de la UPC-, embarcaran en un viatge en tren des de Barcelona fins a Grenoble, a França. Els estudiants faran una ‘mapathon’ i elaboraran un manifest sobre la mobilitat verda a Europa per elevar als responsables de la matèria a la Unió Europea.

31/07/2024

El U!Train és un programa educatiu innovador organitzat per l’aliança universitària Unite!, a la qual pertany la Universitat Politècnica de Catalunya-Barcelona Tech (UPC). Aquest Blended Intensive Program (BIP) integra mobilitat sostenible i multiculturalitat per abordar els reptes de la mobilitat sostenible en un món globalitzat. Guiats per professorat i experts, 30 estudiants de les nou universitats que formen part de l’aliança Unite!, cinc dels quals són estudiants de la UPC, analitzaran l’estat actual de la mobilitat verda europea a través de diferents activitats d'entre les quals s’inclou una mapathon, que es faran de l’1 al 7 de setembre.

El punt de sortida de l’U!Train serà Barcelona, on els participants es trobaran l’1 de setembre. Prèviament, en el camí cap a Barcelona des dels seus països d’origen (Suècia, Finlàndia, França, Alemanya, Àustria, Polònia, Itàlia i Portugal), aniran completant la mapathon per fer una anàlisi exhaustiva de la situació actual de la xarxa ferroviària i detectar els punt forts i les mancances que presenta aquesta infraestructura a diferents nivells.

Les mapathons són eines de ciència ciutadana que permet geolocalitzar de manera col·laborativa problemes d’accessibilitat en una àrea determinada i en temps real, a través d’un dispositiu mòbil. Aquests punts es cartografien conjuntament en un mateix mapa. Les aportacions de tots els participants a través de l’eina Mapathon UPC es recullen i es genera un informe únic, en què es classifiquen les entrades dels punts identificats. Mitjançant aquesta eina, els estudiants identificaran i maparan els punts crítics de la ruta que facin durant la seva experiència viatjant en tren per Europa, una acció transformadora que permetrà identificar més de 100 punts problemàtics.

Abans d’arribar a Barcelona, els participants també hauran completat algunes activitats, com ara cursos en línia sobre viatges ecològics i multiculturalitat, que també serviran per conèixer-se abans d’iniciar el viatge.

Viatge cap a Grenoble, el 2 de setembre
Un cop a Barcelona, el 2 de setembre, els estudiants participaran en diferents sessions d’intercanvi cultural i en una conferència introductòria sobre la sostenibilitat a Europa i les visions per a la mobilitat ferroviària europea. La sessió serà conduïda per Lluís Monjo, sotsdirector del Departament d'Enginyeria Elèctrica de la UPC, i Adrián Fernández, director de Sostenibilitat i Eficiència Energètica a RENFE, que compartiran alguns dels projectes en marxa en l’àmbit europeu, com ara la xarxa TEN-T. També parlaran del paper del ferrocarril dins del Pacte Verd Europeu i presentaran projectes d’innovació impulsats per ERJU (Europe’s Rail Joint Undertaking). La jornada de treball tindrà lloc de 9 a 12 hores a la Sala Àgora del Campus Diagonal Nord.

Acabada la sessió, els estudiants marxaran cap a Grenoble des de l’estació de Sants de Barcelona. En el trajecte en tren, faran activitats de socialització i debats. Ja a Grenoble, assistiran a sessions acadèmiques liderades per docents experts. Hi haurà oportunitats per explorar Grenoble i els seus voltants, a través d'activitats culturals i socials.

Els estudiants rebran un passi Interrail, ofert per Unite!, que els proporcionarà accés a la xarxa ferroviària d'Europa per als diferents trajectes en tren.

U!Train Manifesto

Coincidint amb la Setmana Europea de la Mobilitat (del 16 al 24 de setembre), Unite! presentarà l’UTrain Manifesto, fruit de l’experiència, de les reflexions i resultats de les activitats dels 30 participants del U!Train. L’objectiu del document serà instar tots els agents (representants polítics, governs, operadors ferroviaris...) a millorar la qualitat i quantitat d'oferta de trens per viatjar de forma àgil i fàcil entre els països europeus, i demanar una coherència entre les estratègies i objectius de sostenibilitat (SDGs, European Green Deal, Fit for 55) i les accions en matèria de transport sostenible.

Aposta per la mobilitat verda
Es tracta de la primera vegada que estudiants universitaris europeus contribuiran, de manera conjunta, a analitzar les possibilitats de la mobilitat sostenible a Europa. El programa posa èmfasi en el viatge ecològic en tren, optimitzant el temps de viatge per a estudis i activitats. Amb la iniciativa, l’aliança, que aposta decididament per la mobilitat verda de l’estudiantat universitari europeu, vol mostrar de manera pràctica els beneficis i les mancances del viatge en tren i demostra un compromís amb la sostenibilitat, l'intercanvi cultural i els valors europeus d'interconnexió defensats per Unite!.

Els impulsors de la iniciativa U!Train volen també posicionar el ferrocarril com a tema interdisciplinari d'importància social i cultural, al qual la universitat ha de donar impuls, així com comprendre com el disseny de les innovacions tecnològiques en el transport s’ha de combinar amb els principis d'usuari i sostenibilitat. La iniciativa, des d’un punt de vista més acadèmic, vol ser una eina per experimentar i analitzar els reptes de la mobilitat en camins transitables, proposant solucions d'enginyeria per a espais urbans i transport públic i que l’estudiantat pugui investigar, analitzar i comparar modes de transport, obtenint una visió integral de la logística basada en ferrocarrils.