Els estudiants de l'equip 'TO' ja han presentat a Hongria la casa sostenible del concurs Solar Decathlon Europe 2019

Descarregar

La casa 'TO', instal·lada ja a Szentendre, Hongria, on té lloc la competició Solar Decathlon Europe 2019

Una part de l'equip 'TO' que competiex a Solar Decathlon Europe 2019

Descarregar

L'interior de la casa sostenible 'TO'

Acabant de muntar el prototip real a Sant Cugat del Vallès

Descarregar

El jurat del concurs, en la primera visita al prototip, ara a Hongria

Descarregar

Estudiants perfilant els detalls de la casa a Hongria

La casa sostenible ‘TO’ s'ha presentat el 12 de juliol, a Hongria, en el marc del concurs Solar Decathlon Europe 2019, que entra a partir del 14 de juliol en la segona fase, la d'exposició. L'equip de la UPC és un dels tres equips espanyols i l'únic català que hi participa. Està integrat per 35 estudiants de l’Escola d'Arquitectura del Vallès (ETSAV) i tres de l’Escola d'Enginyeria Barcelona Est (EEBE).

12/07/2019

La casa sostenible 'TO' s'ha presentat el 12 de juliol al jurat de la quarta edició del Solar Decathlon Europe (SDE19), que té lloc del 28 de juny al 29 de juliol a Szentendre, Hongria.

L’Escola d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha estat escollida per participar per quarta vegada consecutiva, representant la UPC amb les propostes ‘LOW’, ‘ECO’ i ‘RESSÒ en les edicions anteriors, esdevenint així l’única escola del món que ha assolit aquesta fita.

El prototip, presentat per primer cop al juny a l'ETSAV, es va desmuntar i traslladar a Hongria per a la competició universitària internacional. L’equip 'TO' competeix a l'SDE19 amb un total d’11 equips, formats per estudiants de 29 universitats, quatre continents i nou països diferents. L’equip de la UPC és l'únic que competeix del territori català, mentre que de l’àmbit estatal també ho fan un de la Universitat Politècnica de València, que presenta Azalea i la Universitat de Sevilla, Aura. En la construcció del projecte 'TO', també hi van col·laborar prèviament estudiants del Centre Universitari de Disseny de Barcelona (BAU) i estudiants de Comunicació Audiovisual de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

La competició es divideix en dues fases: una dedicada al muntatge, que té lloc del 28 de juny al 13 de juliol i l’altra, d’exposició, del 14 al 29 de juliol.

Amb el projecte ‘TO’, l’equip d’estudiantes i estudiants de l’ETSAV i I’Escola d'Enginyeria Barcelona Est (EEBE) ha aconseguit trencar les jerarquies de les estances tal i com les coneixem actualment: en aquest habitatge no existeix una cuina, un lavabo o un saló, sinó que les estances s’adeqüen a les comoditats dels habitants. Depenent de les circumstàncies climàtiques, per exemple, poden gestionar les condicions de confort de l’espai interior reduint al mínim el consum d’energia, com ara dutxar-se o dormir al sud de l’edifici a l’hivern o contràriament, a la part nord a l’estiu, si es vol fer en la part més càlida de l’habitatge.

Es tracta, per tant, d’una construcció que, a més facilitar una gestió més sostenible, ajuda a posar en pràctica nous hàbits quotidians, més eficients energèticament i que suposen un menor impacte ambiental.

Una aposta ecosistèmica
En aquest sentit, el projecte també es planteja com a objectiu provocar un canvi ecosistèmic, és a dir, proposa un espai-habitatge que s’estructura al voltant de noves lògiques d’ús i consum, nous hàbits i altres formes d’interrelacionar-se i habitar l’espai, que sense deixar de ser confortable esdevé també dinàmic i adaptable a cada moment. A més, per ajudar els habitants a entendre millor com millorar en sostenibilitat, el prototip exhibeix el curs dels recursos naturals dins la unitat de l’habitatge i alhora facilita la conversió del residu en un nou recurs, tancant-ne, per tant, el cicle metabòlic.

Per aconseguir fer realitat aquesta aposta ecosistèmica, el prototip s’estructura a partir de tres eixos fonamentals:

• Dos murs de servei en les façanes est i oest que mostren l’ús dels recursos naturals i el seu funcionament. Un és pel cicle de l’aigua i l’altre, per a la matèria orgànica, de manera que els habitants poden escollir el tipus d’aigua  que volen fer servir en funció de l’ús que en farà.

• Els costats nord i sud de la construcció esdevenen espais multiusos amb diferents condicions ambientals. El confort s’aconsegueix mitjançant filtres amb temperatures, humitats, proteccions solars i ventilacions variables.

• Un espai central confortable durant tot l’any amb una ajuda mínima dels sistemes actius. Aquest espai pot reunir a grans grups de persones i és el centre de les activitats de la casa, amb el propòsit de facilitar un espai compartit i col·lectiu.

Actualment s’està col·laborant amb l’Ajuntament de Barcelona a fi que, una vegada finalitzi la competició, el nou prototip s’exposi, a partir del proper mes de novembre, a l’EBEE i que posteriorment es pugui fer servir com a instal·lació pública oberta al barri. També podria ser la seu d’equips d’estudiants o de grups de recerca.

Un concurs interdisciplinar

El concurs Solar Decathlon (SD) és un certamen internacional universitari promogut pel Departament d’Energia dels Estats Units que té lloc des de l’any 2002 a Washington DC. La competició tracta d’equips col·legiats per dissenyar i construir cases sostenibles, exclusivament dedicades al sol. El context en el qual s’emmarca l’estudi i la recerca dels límits de la sostenibilitat i l’eficiència són els pilars principals dins del marc de l’arquitectura, l’enginyeria i la construcció. La primera edició que es va dur a terme a Europa va ser el 2010, a Madrid.