Els microorganismes poden recórrer grans distàncies a la troposfera

Retrat de Roger Curcoll, investigador de l’Institut de Tècniques Energètiques (INTE) de la UPC
Descarregar

Mostres d'aire preses a altituds de fins a 3.000 metres sobre el Japó revelen la presència d'una àmplia gamma de microbis, alguns potencialment patògens per a l'ésser humà. En l’estudi hi ha participat l’investigador Roger Curcoll, de l’Institut de Tècniques Energètiques (INTE) de la UPC.

05/09/2024

L'anàlisi de mostres d'aire preses a altituds de fins a 3.000 metres sobre el Japó ha revelat la presència d'una àmplia gamma de bacteris i fongs viables transportats per masses d'aire originades a més de 2.000 quilòmetres de distància, en regions enriquides amb fertilitzants i pesticides. L'estudi, publicat a Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), revela una nova via per la qual patògens humans, animals i vegetals poden viatjar a regions geogràfiques distants. Aquesta recerca ha estat liderada per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), un centre impulsat per la Fundació ”la Caixa”, i hi ha participat l’investigador Roger Curcoll, de l’Institut de Tècniques Energètiques (INTE) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC). L’estudi ha comptat també amb la col·laboració de la Fundació Privada Daniel Bravo Andreu (FPDBA).

Els patògens poden desplaçar-se a través de l’aire, però se sap poc sobre la diversitat de microbis que poden sobreviure a grans altituds, on les condicions són dures. "Sabem que per sobre d’un punt determinat de la troposfera (anomenat “capa límit planetària”), certs materials poden desplaçar-se llargues distàncies pel fet que l'aire d’aquesta regió està aïllat de la superfície i hi ha menys fricció. Però no sospitàvem que també pogués haver-hi microorganismes viables”, diu Xavier Rodó, investigador ICREA a ISGlobal.

"El nostre estudi és únic en tant que vam realitzar 10 vols troposfèrics per examinar la diversitat microbiana a gran altura, mentre que la majoria dels estudis s'han fet a pocs metres sobre el terra o l'oceà", afegeix l'investigador.

Microbis aeris a gran altitud sobre el Japó

Amb un avió Cessna, Rodó i un equip internacional van dur a terme deu estudis aeris a una altura de 1.000 a 3.000 metres sobre el Japó, des de l'aeroport de Chofu, a prop de Tòquio. Tots els vols van planificar-se per seguir els corrents de vent procedents de l’Àsia continental, que connecten aire de regions distants del món; en aquest cas, aire que s’eleva a la Xina continental i que descendeix un cop arriba a Tòquio a causa de les condicions meteorològiques típiques de l'hivern. També van recollir-se mostres a nivell del terra a Chofu per poder-les comparar amb les anteriors. S'ha analitzat la composició química i biològica d'un total de 22 mostres de filtres d'aerosol recollides durant dos períodes (febrer i abril de 2014).

Per mitjà de la seqüenciació d'ADN, l'equip de recerca va identificar més de 266 gèneres de fongs i 305 gèneres de bacteris associats als aerosols, alguns dels quals són potencialment patògens per a éssers humans, animals o plantes. Per exemple, es van identificar espècies bacterianes com Escherichia coli, Serratia marcescens, Clostridium difficile, Clostridium botulinum, Haemophillus parainfluenzae, Acinetobacter baumannii i diverses espècies de Staphylococcus, i fongs com Candida, Cladosporium i Malassezia, capaços de causa malalties en individus susceptibles i immunodeprimits.

El cultiu d'algunes de les mostres va evidenciar que els bacteris recollits a l'aire eren viables i que alguns eren resistents als antibiòtics d'ús comú. "Sorprenentment, la soca aïllada de Micrococcus luteus es va mostrar resistent a diversos fàrmacs, incloent els carbapenems, els glicopèptids, la ciprofloxacina i la combinació trimetoprim-sulfametoxazol. Els nostres resultats suggereixen que la resistència als antimicrobians podria propagar-se a grans distàncies per aquesta via fins ara desconeguda", afegeix Sofya Podzniakova, co-primera autora de l'estudi.

Un viatge de milers de quilòmetres

L'associació d'aquests aerosols amb certs elements com el sulfat de zenc i el potassi, utilitzats habitualment en fertilitzants i pesticides, apunta a un origen agrícola, atesa la presència de terres de cultiu intensiu al nord-est de la Xina.

Finalment, en el període de mostreig, tant les mostres de vol com les de terra van oferir resultats similars pel que fa a la diversitat microbiana, la qual cosa pot explicar-se pel descens de l'aire des de grans altituds fins a terra. Els models de transport de partícules, simulats per Roger Curcoll −actualment investigador de l’Institut de Tècniques Energètiques (INTE) de la UPC−, han corroborat tant el possible transport d’aquestes partícules des del nord-est de la Xina com el descens de les masses d’aire troposfèriques fins a terra al Japó.

"El nostre estudi revela per primera vegada una gran diversitat de microbis que es propaguen pels corrents de vent a milers de quilòmetres del seu origen per intensos túnels de vent que es formen a  uns pocs km d’alçada a la troposfera", afirma Rodó. "Aquestes dades representen un canvi de paradigma en la nostra comprensió de com la salut humana pot resultar afectada per patògens que prosperen a l'ambient, especialment a l'aire".

Tot i que l'estudi no demostra una relació causal entre la presència de patògens humans als aerosols i un efecte sobre la salut, sí que subratlla la necessitat de seguir explorant la propagació de diferents microbis patogènics sobre grans distàncies.