Un debat sobre el ferrocarril centra la Setmana Europea de la Mobilitat a la UPC

La UPC ha organitzat un debat sobre el ferrocarril i altres iniciatives per promoure una mobilitat sostenible, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, que té lloc del 16 al 22 de setembre.

19/09/2024

Una de les activitats organitzades per la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat és la jornada ‘Ferrocalitza’t: el debat del ferrocarril en clau politècnica’, que ha tingut lloc el 19 de setembre, a la Sala d’actes de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), avinguda Víctor Balaguer, 1.

En la jornada, que s’ha obert amb una benvinguda institucional de la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Josefina Antonijuan, i de la directora de l’EPSEVG, Marisa Zaragozá, s’ha explicat l’experiència U!Train per geolocalitzar les millores a la xarxa de tren transeuropea (vegeu notícia).

L’acte també ha inclòs una taula rodona sobre ‘El ferrocarril com a peça clau de la mobilitat als campus universitaris’, que ha comptat amb Ricard Riol, tècnic d'operacions de Renfe; Oriol Juncadella, director de FGC Operadora, i un representant de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic. Ha moderat el debat el professor de la UPC Lluís Monjo, coordinador del grau en Enginyeria Elèctrica i Sistemes Ferroviaris que s’imparteix des d’aquest curs a l’EPSEVG. La jornada ha estat tancada per la directora del centre i la vicerectora Josefina Antonijuan.

Un grau únic en enginyeria de sistemes ferroviaris

El grau en Enginyeria Elèctrica i Sistemes Ferroviaris, que es pot cursar a l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), al Campus de Vilanova i la Geltrú, té 240 crèdits ECTS (quatre cursos de durada) i proporciona una formació específica en el camp de l’enginyeria elèctrica, amb èmfasi en els sistemes ferroviaris, tant pel que fa al component industrial com en l’àmbit del desenvolupament de projectes i la innovació tecnològica. El nou grau permet, doncs, la creació d’un perfil professional únic, que podrà donar millor resposta a les demandes del sector industrial i tecnològic, específicament les dedicades al sector de la mobilitat ferroviària.

Estudiants de Unite! analitzen la xarxa ferroviària europea

Estudiants que han participat a l'U!TrainEl projecte  U!Train ha portat a un grup de 30 estudiants europeus d’universitats que formen part de l’aliança europea Unite! –cinc d’ells de la UPC– a embarcar-se en un viatge en tren des de Barcelona fins a Grenoble, a França, del 2 al 8 de setembre. La iniciativa ha consistit a analizar els punts forts i els punts febles de la mobilitat en tren per Europa i proposar solucions. Els estudiants han fet, entre altres activitats, una mapathon i han elaborat un manifest sobre la mobilitat verda a Europa que elevaran als responsables de la matèria a la Unió Europea. El confort, l’accessibilitat o la senyalització per als viatges en tren entre països europeus són alguns aspectes que han analitzat.

"Un punt problemàtic són les connexions entre països”, afirma Miquel Torner, estudiant de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB). L’estudiant (en el centre de la imatge) explica que un dels aspectes que s'han de millorar són les gestions en línia per comprar bitllets o fer canvi de trens: “Hi ha molts estudiants que han hagut de passar d'Alemanya a França, però no han pogut aconseguir la informació necessària per fer la reserva corresponent fins que no han arribat a l'estació". I afegeix: “En viatges llargs, tothom utilitza l’avió i el que volem des de Unite! és donar una visió de que es pot viatjar per Europa sense a haver d’agafar l’avió”.

Es tracta de la primera vegada que estudiants universitaris europeus contribueixen, de manera conjunta, a analitzar les possibilitats de la mobilitat sostenible a Europa (notícia relacionada).

Com es mou la comunitat UPC?
Es preveu que el 2030 la major part de la comunitat UPC arribi als campus fent servir modes de mobilitat activa i sostenible. L'any 2025, el 65% de la comunitat es desplaçarà a peu, en bicicleta o transport públic per accedir a la UPC, en cadascun dels campus. Aquesta és la premissa del model que promou la Universitat atenent els principis de sostenibilitat i eficiència.

Aquest any s'ha publicat l'InfoMob, l'informe de mobilitat als campus de la UPC. Segons l’estudi (amb dades del curs 2022-2023), el 82% de l’estudiantat enquestat es desplaça a peu, en bicicleta o transport públic per accedir al campus, i el 17% arriba a la universitat amb vehicle privat. El PTGAS i el PDI utilitza un 144% més el cotxe que l’estudiantat (consulta el resum de l'informe).

Des del curs passat, també s’estan recollint dades de mobilitat que permetran fomentar una mobilitat més sostenible, saludable i segura a l'hora d'accedir als campus. Les dades es recullen a través de l’app MobilitApp,  creada pel grup de recerca Smart Services for Information Systems and Communication Networks (SISCOM). L’eina, implementada en una prova pilot durant l’abril passat al Campus Nord (Consulta les dades recollides), prediu el mode de transport en el qual viatgen les persones usuàries, a partir dels sensors del telèfon mòbil. En el marc d’aquest projecte, que s’inscriu en les iniciatives de ciència oberta i ciutadana de la Universitat, es posaran en marxa properes campanyes de recollida de dades (vegeu la notícia).

Portes obertes al Campus FPCAT-UPC
D’altra banda, en el marc de la Setmana Europea Mobilitat, el Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible (Martorell) ha organitzat una jornada de portes obertes el 28 de setembre, de 10 a 14 hores, per donar a conèixer les instal·lacions i l’oferta formativa de postgraus i màsters al voltant de la mobilitat sostenible. Hi haurà activitats paral·leles vinculades al cotxe elèctric.