La UPC continua dient ‘Prou!’ a la violència contra les dones i se suma, el 25 de novembre, a la commemoració del dia internacional per erradicar-la

Acte commemmoratiu al Campus del Baix Llobregat

Descarregar

El minut de silenci al CITM

Acte commemmoratiu a l'EEBE

Descarregar

El minut de silenci a l'EPSEB

Descarregar

El minut de silenci a l'EPSEM

Acte commemoratiu a l'EPSEVG

Descarregar

El minut de silenci a l'ETSEIB

Descarregar

El minut de silenci a la FIB

Descarregar

El minut de silenci a l'FME-CFIS

Amb motiu de la commemoració del 25N, Dia Internacional per a l'eradicació de la violència contra les dones, la UPC ha organitzat propostes diverses mentre manté vigent la campanya ‘PROU! digues no a la violència contra les dones’, impulsada el curs passat pel vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat.

25/11/2021

El 25 de novembre es commemora el Dia Internacional per a l’eradicació de la violència contra les dones, declarat per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) per denunciar les violències que pateixen les dones en els àmbits físic, sexual, psicològic i econòmic, i que no es limiten a una cultura, regió o grup social particular, sinó que afecten a dones de qualsevol condició i entorn.

La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) s'ha sumat a la commemoració convidant la comunitat universitària a fer un minut de silenci, el  25 de novembre, a les 12 h, a les portes dels edificis i equipaments on es realitza l’activitat universitària. El rector de la UPC, Daniel Crespo, ho ha fet des d'un dels punts de trobada, a les escales exteriors de l’edifici Vèrtex, del Campus Diagonal Nord de Barcelona (plaça Eusebi Güell, 6), on ha llegit el manifest 25N de la comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC).

El programa institucional ha ontinuat, en format virtual, amb la salutació de la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Josefina Antonijuan, a les 12.30 h, des de l’Escola de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), i posteriorment amb la xerrada ‘Eradicant les violències masclistes: reptes actuals i de futur’, que ha ofert la psicòloga de l'associació CONEXUS Laia Argimon.

25 N al Vèrtex

Acte de rebuig a la violència contra les dones a l'edifici Vèrtex, amb el rector Daniel Crespo al capdavant

Escoles i facultats de la Universitat s'han sumat a la commemoració institucional, impulsada pel vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat amb el suport de l’Oficina d’Igualtat, compartint accions o activitats amb l’etiqueta #UPC25N a través dels perfils de les xarxes socials.

Altres activitats als campus i centres docents
La lluita contra la violència masclista es torna a fer extensiva als centres docents i campus de la UPC amb diverses activitats, organitzades per centres docents, unitats o delegacions d’estudiants, com són els tallers dedicats a les relacions sexoafectives, als micromasclismes o la igualtat de gènere, a més de tornejos o concerts.

Aquestes i altres activitats es poden consultar al web dedicat al 25N, on també s’han publicat recursos de la Universitat per ajudar a eliminar les violències contra les dones i les activitats que les unitats UPC han organitzat amb motiu del 25N.

Cartell de la campanya 'Prou! Digues no a la violència contra les dones - 25 N'Recursos i materials de sensibilització
Durant aquest any 2021, la Universitat ha elaborat una Guia de comunicació igualitària a l’aula, que ajuda a no generar patrons discriminadors o de violència implícita a l'aula, i una Guia de butxaca, la qual recull d'infografies amb 36 recomanacions per una comunicació igualitària a l'aula. Un material que es complementa amb accions formatives en igualtat de gènere adreçades al PDI, com són els cinc tallers que integren el Cicle de Tardor.

Així mateix, continuen vigents els materials elaborats en el marc de la campanya PROU! digues no a la violencia contra les dones, iniciada el curs anterior, i que estan adreçats a la comunitat universitària, amb la finalitat de visible aaquesta problemàtica i en els quals s’informa d’aspectes com les conductes no permeses o de com actuar davant l’assetjament sexual. La campanya consta de cartells i altres materials, a més d’un vídeo on s’orienta en relació al protocol de prevenció i actuació contra l’assetjament.

Protocols d'actuació i prevenció

A la UPC s'apliquen dos protocols de prevenció i actuació davant de l'assetjament sexual i/o per raó de sexe, identitat de gènere, expressió de gènere o orientació sexual, un en l’àmbit de l’estudiantat (adreçat a estudiantat de grau, màster o doctorat matriculat a la UPC o a entitats del Grup UPC, així com estudiantat de programes d'intercanvi que faci una estada a la Universitat), i un altre en l’àmbit laboral, quan les persones afectades tenen una relació laboral o funcionària a la UPC o s'hi relacionen per raó de feina i professió.

A més dels procediments estipulats en aquests dos protocols, la Universitat també disposa, des de fa dos anys, del Protocol de suport als membres de la comunitat universitària, víctimes d’agressions susceptibles de constituir delicte que atemptin contra la integritat física i/o de caràcter sexual comesos en els espais de la UPC