El Centre de Recerca en Ciència i Enginyeria Multiescala de la UPC rep l’acreditació d’Unitat d’Excel·lència María de Maeztu

Un dels laboratoris del CCEM, al Campus Diagonal-Besòs

Un dels laboratoris del CCEM, al Campus Diagonal-Besòs

El Centre de Recerca en Ciència i Enginyeria Multiescala (CCEM) de la UPC ha rebut l'acreditació d'Unitat d'Excel·lència María de Maeztu, per la qual rebrà una subvenció d’uns tres milions d’euros per dur a terme programes estratègics de recerca i de formació durant els pròxims quatre anys.

27/06/2024

L'acreditació d'Unitat d'Excel·lència María de Maeztu reconeix i proporciona dotació econòmica a centres de recerca que demostren el seu impacte científic i lideratge a escala internacional, i que col·laboren activament amb els entorns socials i productius locals. Els premis distingeixen les organitzacions que compten amb programes de recerca i formació altament competitius, considerats rellevants globalment dins de les respectives àrees científiques.

La distinció al Centre de Recerca en Ciència i Enginyeria Multiescala (CCEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) permetrà dur a terme programes per consolidar les capacitats científiques del centre, augmentar la visibilitat internacional i fomentar l’atracció i la retenció de talent. La resolució definitiva de la convocatòria ‘Centros de Excelencia Severo Ochoa y Unidades María de Maeztu 2023’ de l’Agencia Estatal de Investigación s’ha publicat recentment.

El CCEM és un dels set centres de recerca que ha rebut l’acreditació, juntament amb altres dos centres del País Basc, el Consell Superior d’investigacions Científiques (CSIC) i tres unitats de les universitats de Granada, Autònoma de Madrid i de Santiago de Compostel·la. A la convocatòria del 2023 s’hi van presentar les 56 sol·licituds. El pressupost fixat per a la convocatòria era de 2.250.000 euros per a cada ajut i, a banda, un màxim de 10 ajuts predoctorals de 116.000 euros per a cada plaça predoctoral. La UPC ha obtingut sis places de les deu sol·licitades, amb la qual cosa rebrà un pressupost addicional de 696.000 euros

Ubicat al Campus Diagonal-Besòs, el CCEM és un centre dedicat a la recerca, el desenvolupament i la innovació en el camp de la micro i la nanoenginyeria, la nanotecnologia i la nanociència de materials. És un centre multidisciplinari format per investigadors i investigadores de set grups de recerca que fan recerca fonamental i aplicada i que són els següents: Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits (BBT); Integritat Estructural, Micromecànica i Fiabilitat de Materials (CIEFMA)Caracterització de Materials (GCM)Innovació en Materials i Enginyeria Molecular - Biomaterials per a Teràpies Regeneratives (IMEM-BRT)Nanoenginyeria de Materials Aplicats a l'Energia (NEMEN); Polímers Sintètics: Estructura i Propietats. Polímers Biodegradables (PSEP)Recuperació de Recursos i Gestió Ambiental (R2EM) i Micro i Nano Tecnologies per Energia Solar (MNT-Solar).

El CCEM fomenta la recerca d'avantguarda en l’àmbit de la ciència i l’enginyeria de materials, desenvolupa tecnologies innovadores, optimitza recursos de laboratori i dona suport a l'educació superior a escala nacional i internacional. Té tres pilars científics fonamentals, alineats amb les prioritats actuals dels programes europeus de recerca i innovació: salut, energia i medi ambient.

El centre disposa d’unes instal·lacions i equipament de recerca de primer nivell i en els darrers quatre anys ha captat un finançament competitiu nacional i internacional, incloent-hi tres projectes de l’Europea Research Council (ERC), per volum de 20,7 milions d’euros.

En els darrers cinc anys, els investigadors i les investigadores del centre han publicat 900 articles en revistes científiques de referència. El centre, a més, manté una intensa activitat de transferència de tecnologia a les empreses, fruit de la qual ha ingressat 3,2 milions d’euros en els darrers quatre anys.

L'experiència en la formació de joves investigadors (actualment compta amb 29 becaris postdoctorals i 97 estudiants de doctorat) és un altre punt fort del CCEM, que alhora manté una excel·lent activitat internacional, amb la coordinació de projectes i la col·laboració amb institucions capdavanteres en els àmbits de recerca propis del centre.

(Ajut CEX2023-001300-M finançat per MICIU/AEI/10.13039/501100011033)