La Càtedra Gaudí de la UPC avaluarà sis edificis de Gaudí perquè formin part d’una segona ampliació de Patrimoni de la Humanitat

Representants de les entitats titulars d’edificis dissenyats per Antoni Gaudí el mateix dia de la signatura del conveni de col·laboració
Descarregar

Galdric Santana, director de la Càtedra Gaudí i comissari de l'Any Gaudí 2026
Descarregar

Galdric Santana, director de la Càtedra Gaudí de la UPC i comissari de l'Any Gaudí 2026

La Càtedra Gaudí de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC forma part, com a entitat acadèmica, de l’aliança per convertir sis edificis de Gaudí en Patrimoni de la Humanitat.

12/07/2024

Sis entitats titulars d’edificis dissenyats per Antoni Gaudí han signat un protocol d’intencions a fi de sumar esforços perquè les obres que gestionen assoleixin la declaració de Patrimoni de la Humanitat. Un reconeixement de la UNESCO a les creacions de Gaudí impulsat el 1984, que va rebre una primera ampliació el 2005. Aquesta iniciativa busca que tota l’obra construïda al complet de l’arquitecte català, de qui es commemora el centenari de la seva mort el 2026, sigui declarada Patrimoni de la Humanitat. El conjunt d’obres que aspiren a rebre aquesta declaració de la UNESCO està formada per la Catedral-Basílica de Santa Maria de Mallorca, la Torre Bellesguard Gaudí i el Col·legi Teresià de Barcelona, el Caprici de Gaudí de Comillas, a Cantàbria; el Museu Casa Botines Gaudí de Lleó i el Palau Episcopal de Gaudí d’Astorga.

La Càtedra Gaudí de la UPC actuarà com entitat de referència de documentació i recerca acadèmica sobre l’obra de Gaudí, per al grup de treball format per les següents entitats: Cabildo Catedral de Mallorca, que gestiona la Catedral-Basílica de Santa Maria de Mallorca; la Fundació Escola Teresiana, gestora del Col·legi Teresià de Barcelona; Mucmo Gestión, entitat gestora del Caprici de Gaudí de Comillas; la Fundació Obra Social de Castella i Lleó, entitat titular del Museu Casa Botines Gaudí de Lleó, Diòcesis de Atorga, entitat que gestiona el Palau Episcopal de Gaudí d’Astorga, i el Grup Catalana Occidente Activos Inmobiliarios, gestors de la Torre Bellesguard de Barcelona.

Segons el protocol d’intencions signat per les sis entitats, els avenços en recerca, restauració i millora en aquests edificis, des del 2005 fins a l’actualitat, determinen que hagin adquirit la valoració necessària per ser inscrits en la Llista del Patrimoni Mundial de la UNESCO. Una acció que pren el context de la fita que esdevé la commemoració dels cent anys de la mort d’Antoni Gaudí el 2026. Per a l’any que ve està previst l’inici del programa de l'Any Gaudí 2026 amb activitats relacionades amb el patrimoni, l’art, la cultura i l’educació per reivindicar l’obra d’Antoni Gaudí, amb especial èmfasi en el coneixement científic de les aportacions de Gaudí.

La Càtedra Gaudí de la UPC, dirigida pel professor Galdric Santana, és un centre de recerca i documentació de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB), que té com a missió la conservació, la difusió i l’estudi d’un patrimoni excepcional al voltant d'Antoni Gaudí i de l’arquitectura i l’urbanisme dels segles XIX i XX. Galdric Santana és alhora comissari de l'Any Gaudí 2026, juntament amb Núria Poch.