Aprovat un nou protocol per prevenir i actuar davant de situacions d’assetjament

La UPC ha aprovat un nou protocol de prevenció i actuació davant de situacions de violència, discriminació i assetjament. Aquest document unifica i actualitza els protocols existents a la Universitat, adequant-lo a la legislació vigent i a les noves realitats socials.

17/07/2024

L’objectiu del nou Protocol, aprovat pel Consell de Govern de l'11 de juliol i adreçat a l’estudiantat, el PDI i el PTGAS, és establir un nou marc d'actuació clar i efectiu per prevenir i abordar qualsevol situació de violència, discriminació o assetjament que es pugui produir en l'àmbit universitari. Això inclou situacions de violència, discriminació o assetjament sexual, per raó de sexe, racisme, discapacitat, religió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. L’assetjament laboral resta fora de l’àmbit d’aplicació d’aquest protocol.

La vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Josefina Antonijuan, destaca la importància d'aquest protocol com a eina essencial per crear un entorn segur i inclusiu a la Universitat:  "És un compromís ferm de la UPC per erradicar qualsevol forma de violència, discriminació o assetjament en l’entorn acadèmic. El protocol es considera fonamental per establir un marc d’actuació clar i efectiu que permeti abordar aquestes situacions de manera preventiva, proactiva i reparadora".

El protocol inclou mesures preventives, com ara campanyes de sensibilització, formació específica per al personal i l'estudiantat, i la promoció de valors d'igualtat i respecte dins de la comunitat universitària. També preveu l'establiment de mecanismes de suport i acompanyament per a les víctimes, assegurant que rebin l'ajuda necessària durant tot el procés. Per atendre i resoldre amb la màxima celeritat i rigor les situacions detectades i denunciades, s’estableix un procediment d’actuació per investigar, adoptar mesures cautelars i proposar vies de resolució, a fi de reparar el dany causat a les víctimes.

La comunitat té a disposició una bústia per realitzar una queixa o denúncia davant de situacions de violència, discriminació o assetjament. Els fets els pot comunicar tant la persona afectada com qualsevol persona o col·lectiu del seu entorn acadèmic o personal.

Amb l'aprovació del document, la UPC reafirma el seu compromís amb la protecció dels drets humans i la promoció d'un espai acadèmic lliure de qualsevol mena de violència, discriminació o assetjament. La iniciativa se suma a altres inscrites en el IV Pla d'Igualtat de la UPC (2022-2026).