L'ACUP presenta la Declaració de Calonge, amb 12 mesures en matèria d'universitats, recerca i innovació

Debat amb representats dels principals partits polítics al Parlament de Catalunya
Descarregar

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) ha elaborat la Declaració de Calonge 2024 en el marc de les properes eleccions al Parlament de Catalunya, un document en què proposa 12 mesures de política pública. Les accions s'han presentat als principals partits polítics amb representació parlamentària en un debat electoral el 18 d'abril.

18/04/2024

El 'Debat electoral 12-M: coneixement, universitats, recerca i innovació', promogut per l'Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), ha tingut lloc el 18 d'abril l’auditori del campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), en el marc de les eleccions al Parlament de Catalunya del pròxim 12 de maig.

L'acte ha comptat amb representants dels principals partits polítics al Parlament de Catalunya: Alícia Romero (PSC), Joaquim Nadal (ERC), Antoni Castellà (JuntsxCat), Manuel Acosta (Vox), Mercè Cortina (CUP-DT), Enric Bárcena (Catalunya en Comú), José María Cano (Ciutadans) i Eva García (PP).

En el debat, moderat per la sotsdirectora del diari ARA, Carla Turró, els representants dels partits han destacat les principals propostes en matèria d'universitats, recerca i innovació. Seguidament, s'ha debatut entorn de dos blocs temàtics: política universitària (finançament i professorat) i política de recerca i innovació. Per ambdós eixos, s’ha tingut en compte la Declaració de Calonge 2024, prèviament enviada als representants polítics participants en el debat.

Declaració de Calonge 2024: 4 eixos i 12 mesures de política pública

Eix 1. Impacte social

1. Integrar la formació al llarg de la vida en el sistema universitari públic per a facilitar i promoure la formació al llarg de la vida de la ciutadania, millorar la qualificació professional i donar resposta als nous reptes de l’economia, la societat i el mercat de treball, d’acord amb els objectius establerts per la Unió Europea. Específicament, fomentar les microcredencials dins el sistema públic i establir passeres bidireccionals entre els cicles formatius de grau superior i els graus universitaris, amb l’objectiu de millorar el rendiment acadèmic i fomentar la continuïtat de l’educació.

2. Reconèixer la transferència del coneixement i la innovació com a tercera missió de les universitats, a partir del desenvolupament d’una política pública potent i d’incentius similars a l’activitat docent i investigadora, per tal de facilitar la innovació i la creació de valor en els sectors socials, culturals i econòmics del país, en especial les petites i mitjanes empreses.

3. Fomentar missions de país i afavorir-ne la participació directa de les universitats, en àmbits i reptes estratègics (sequera i canvi climàtic, pobresa, digitalització i introducció de la intel·ligència artificial, innovació en educació...), d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Eix 2. Estudiants i professionals universitaris

4. Posar en marxa un pla de finançament pel desplegament, en el quadrienni 2024-2027, de la Llei orgànica del sistema universitari en matèria de personal docent i investigador (PDI) incloent investigadors en formació i personal post doctoral.

5. Establir, atenent també a la LOSU, un pla de finançament de personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis (PTGAS) que permeti incrementar i tecnificar les plantilles del PTGAS amb un finançament recorrent que s’incrementi en 5M€ anuals fins arribar als 30M€ l’any 2028.

6. Desenvolupar un programa de beques salari per afavorir la igualtat d’oportunitats, facilitar l’accés a la universitat als estudiants vulnerables i dotar les universitats dels recursos per a atendre la diversitat.

Eix 3. Les infraestructures universitàries

7. Recuperar un pla d’inversions universitàries (PIU) per als anys 2024-2028, dotat amb 100 M€ anuals, que permeti modernitzar les infraestructures, dur a terme la transformació digital en docència, recerca i gestió, i planificar les inversions docents i de recerca dels campus universitaris d’arreu del país.

8. Potenciar els equipaments de recerca dels grups i serveis universitaris i les infraestructures singulars i estratègiques de país tenint present la riquesa i l’equilibri territorial de Catalunya.

9. Assegurar la dotació d’infraestructura docent adequada a la diversitat de l’estudiantat.

Eix 4. Recursos i estructures

10. Assolir un finançament públic basal i recurrent de 1.400 M€ per a les universitats públiques l’any 2025 i aprovar un compromís per a assolir, l’any 2030, l’1% del PIB de Catalunya en inversió pública en universitats.

11. Posar en marxa un contracte programa pluriennal amb cada universitat pública i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) que permeti planificar a mig termini i disposar d’una estratègia singular de cada institució, amb autonomia universitària i un ple retiment de comptes.

12. Consolidar un departament d’Universitats i Recerca en el Govern de la Generalitat, que integri les polítiques universitàries, de coneixement i d’innovació.