50 anys de l’Escola de Camins

Estudiants de l'Escola de Camins, durant el sopar de gala al Museu Marítim de Barcelona
Descarregar

Moment de l'acte del 50è aniversari de l'ETSECCPB al Museu Marítim de Barcelona
Descarregar

Més de 400 persones que formen i han format part de l'ETSECCPB o estan vinculades al centre s'han congregat a l'acte de cloenda del 50è aniversari

L’Escola de Camins de la UPC ha celebrat, el 31 de maig, un acte al Museu Marítim de Barcelona per culminar la commemoració del 50è aniversari del centre.

05/06/2024

Al llarg de tot el curs 2023-2024, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) ha estat organitzant més d’una vintena d’esdeveniments per celebrar el seu 50è aniversari. A l’acte de cloenda d’aquest aniversari, que ha tingut lloc al Museu Marítim de Barcelona amb un sopar de gala, hi han assistit més de 400 persones: les que han estat o estan vinculades l’Escola i altres professionals que representen les principals empreses i administracions del sector. En el decurs de l’acte s’ha fet un homenatge a tots els directors que ha tingut el centre.

El 17 d’octubre de 1973 es publicava al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) el decret que autoritzava la creació a Barcelona d’una Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, que posteriorment es va integrar a la llavors Universitat Politècnica de Barcelona. El creixement econòmic de finals dels anys 60 havia accentuat la necessitat de crear una Escola d’Enginyers de Camins a Barcelona per poder formar els tècnics que necessitava Catalunya. El 15 de gener de 1974 es va impartir, a la planta baixa d’una ala del que era el convent de Torre Girona, la primera classe dels estudis en Enginyeria de Camins, Canals i Ports a Barcelona.

El primer director de l’Escola va ser José Antonio Torroja Cavanillas, catedràtic de formigó de l’Escola de Camins de Madrid, i amb ascendència catalana, que va marcar el caràcter innovador de la nova escola, inspirant-se en altres universitats tècniques europees.

En aquests 50 anys, Barcelona i Catalunya han viscut una gran transformació en la qual hi han pres part molts dels enginyers i les enginyeres formats a l’Escola de Camins. Tots aquests professionals han passat a integrar les empreses i institucions que han dotat el país de les infraestructures i eines necessàries per fer-lo avançar. L’ETSECCPB, fortament arrelada al territori, és també reconeguda a escala internacional com a centre que forma professionals altament qualificats en enginyeria civil i medi ambiental, amb una sòlida formació científica i amb competències de gestió.

Actualment, l'Escola acull més d'un miler d'estudiants de grau, més de 500 estudiants de màster i 423 estudiants de doctorat d'Enginyeria Civil i Ambiental.

"Estem preparant els millors enginyers i enginyeres del futur", ha afirmat la directora de l'Escola, Esther Real, en la seva intervenció durant l'acte del 50è aniversari. "Estem incorporant a la formació de les noves generacions les competències necessàries per liderar solucions d’adaptació al canvi climàtic, la descarbonització, la digitalització de les infraestructures o la transició energètica. La transformació de Barcelona i de Catalunya en els últims 50 anys ha estat fortament influenciada per molts dels enginyers i les enginyeres que s'han format a l'Escola. Compteu amb nosaltres per als propers 50!".

Per la seva banda, el rector de la UPC, Daniel Crespo, ha destacat que "l'Escola de Camins és una escola compromesa amb el país, la seva activitat transcendeix les seves parets i ha donat forma al país que tenim i al país que volem tenir en el futur: un país sostenible, un país amable amb l'entorn i amb la ciutadania. I aquest impacte és mèrit dels professionals formats a aquí, que avui sentim part essencial de la pròpia escola. Cal continuar transmetent aquest compromís al nostre estudiantat i a la comunitat sencera."

Bones posicions als rànquings internacionals

El reconeixement de l'ETSECCPB es reflecteix als principals rànquings internacionals. Al QS World University Ranking, se situa com la 35a millor del món en l’àmbit de l’Enginyeria Civil i Estructural, la 9a d’Europa i la primera a Espanya. I el Best Global Universities Ranking la classifica en el lloc 67 del món d'entre les universitats que imparteixen els estudis d'Enginyeria Civil.

El centre també se situa en el lloc 92è mundial, en el Performance Ranking of Scientific Papers for World Universities, del National Taiwan University Ranking (NTU Ranking), basat en la producció i l'impacte de les publicacions científiques.