Retrat de Joan Margarit. Imatge: Alex Rademakers

Joan Margarit retratat al seu despatx. Imatge: Carlos A. Schwartz

Descarregar

Joan Margarit va ser guardonat recentment amb el Premi Miguel de Cervantes. Imatge: Alex Rademakers

La comunitat universitària de la UPC lamenta la mort del poeta i arquitecte català Joan Margarit, catedràtic de Càlcul d’Estructures de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB), que ha mort el 16 de febrer, a Barcelona. Autor d'una extensa obra, Margarit havia estat guardonat recentment amb el Premi Miguel de Cervantes.

16/02/2021

,Nascut a Sanaüja (Segarra, Catalunya) el 1938, Joan Margarit era arquitecte de professió i catedràtic de Càlcul d’Estructures de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). El rector de la UPC, Francesc Torres, ha manifestat a la família i amics de l'arquitecte el condol de part de tota la comunitat universitària, mitjançant un missatge en el qual ha destacat “els molts anys de mestratge que ens ha llegat Margarit com a catedràtic de l’ETSAB”.

L’extensa obra poètica original en català i castellà de Joan Margarit ha estat traduïda a diversos idiomes i acumula més de 20 premis i distincions. Destaquen el Premi de la Crítica Serra d’Or de Poesia, que ha rebut fins en 3 ocasions (1983, 1985, 2006), el Premi Carles Riba de Poesía (1985), el Premi Nacional de Literatura de la Generalitat de Catalunya (2008), el Premi Jaume Fuster de l’AELC (2015) i el Premio Nacional de Poesía (Ministerio de Cultura - 2008), així com altres reconeixements internacionals a Mèxic i Xile.

Recentment, havia estat distingit amb el Premio Reina Sofía de Poesía Iberoamericana (Patrimonio Nacional, Universidad de Salamanca-2019) i el Premi de Literatura en Llengua Castellana Miguel de Cervantes atorgat pel Ministerio de Cultura (2019). Ara, tenia previst treure un nou llibre, un recull de més de 70 poemes que havia titulat Animal de bosc i que, segons havia manifestat, volia que fos “un dels primers llibres de la llibertat que vindrà després del confinament”.

El maig del 2020, i en el marc del programa UPCArts, Joan Margarit va iniciar la Setmana de la Poesia a la UPC recitant dos poemes:

La poesia s'estèn per tota la vida
“Sempre he tingut consciència que la poesia per a mi s’estenia per tota la vida”, es pot llegir en la seva pàgina web, una cita del poeta extreta del pròleg a la primera edició de Tots els poemes 1975-2011 (Barcelona 2011, Grup 62, La butxaca). “La pressa, doncs, no ha format part de la meva relació amb el poema. El judici final el farà el temps i, al contrari dels judicis finals de les religions, jo no en sabré mai el resultat. A mi em correspon només –i no és poc el dia a dia amb els poemes sense més justificació, plaer o compensació que estar-los buscant, component i escrivint. Cap de nosaltres comptem gaire, fins i tot els que semblen comptar molt, però ens pot salvar el mateix que, curiosament, també pot salvar el poema: la seva honesta intensitat”, va escriure Margarit.